dudley-taft-screaming-in-the-wind

Dudley Taft – Screaming In The Wind
Format: CD/ Label : American Blues Artist Group
Releasedatum: 20 Mei 2014

Tekst: Nineke Loedeman

Dudley Taft (1966) draait al geruime tijd mee in de muziekwereld. Geboren in Washington DC en opgegroeid in het Middenwesten van de VS verkaste hij begin jaren ‘90 naar de hoofdstad van de grunge: Seattle. Daar speelde hij in bands als Sweet Water en Second Coming.

Met Screaming In The Wind levert Dudley Taft zijn derde soloalbum af, na Left For Dead in 2011 en Deep Deep Blue in 2013. De aimabele bluesrocker uit Cincinatti vervolgt zijn vorig jaar ingeslagen, meer op blues gestoelde, weg en vervolmaakt naar mijn bescheiden mening dit helemaal met dit nieuwe album. Welke overigens werd geproduceerd door Grammy winnaar Tom Hambridge, die onder andere met Buddy Guy, Susan Tedeschi, George Thorogood en Johnny Winter heeft gewerkt.

Het album begint uitermate sterk met een gruizige uitvoering van Skip James’ ‘Hard Time Killing Floor Blues’, en dit opgepepte gevoel houdt aan gedurende het vijftig minuten durende album, dat bestaat uit tien eigen songs en twee covers.

Luisterend naar ‘Red Line’ waan ik me in een raceauto, in volle vaart flying down the highway…met zo’n pompende baspartij die samen met een pittige drumpartij een strakke basis legt voor de snerpende gitaarsolo van Dudley. Naast vaste bandleden als vriend en bassist/producer John Kessler en Jason Patterson op drums, is voormalig SRV keyboardspeler Reese Wynans gevraagd mee te spelen, om zo enkele nummers van een uitzonderlijk vette groove te voorzien. Dit is bijzonder goed te horen op de heerlijke slowblues ‘The Reason Why’, één van mijn favoriete nummers.

Van grote toegevoegde waarde zijn ook zeker de soulvolle gospelstemmen van de McCrary zusters, Ann en Regina. Heerlijk zoals dat koortje klinkt op het ietwat zoete ‘Barrio’. En daar horen we weer heel subtiel dat orgeltje tussen de gitaarpartijen door. Zijnde één van Dudley’s grote inspiratiebronnen mag natuurlijk een Freddie King nummer niet ontbreken op z’n album. Voor Screaming In The Wind koos hij voor een retestrakke uitvoering van ‘Pack It Up’, compleet met blazerssectie!

Over de hele linie is dit een bijzonder verfrissend en weer vernieuwend album. Het swingt, grooved en rockt, is zeer afwisselend qua tempo en stijl. Mooie bluesy ballads zoals we die van Dudley gewend zijn, en stevige vette rockers, geheel in ZZ Top stijl. Dudley Taft is een geweldige gitarist die zijn gitaar graag laat janken, schrijft daarbij ook nog prachtige songs en zingt deze met volledige toewijding en emotie. Gewoon weer een top album!

1. Hard Time Killing Floor Blues
2. Pack It Up
3. Red Line