Dudley Taft - Live in Europe

Dudley Taft – Live in Europe
Format: CD – Download / Label: American Blues Artist Group
Releasedatum: 13 Mei 2016

Tekst: Filip Heidinga

Het is altijd goed nieuws als Dudley Taft weer een nieuw album uitbrengt. En ‘Live in Europe’ is een geweldige aanvulling naast de vier studio albums die hij de laatste jaren heeft uitgebracht. Het live album is vorig jaar opgenomen tijdens verschillende optredens in Nederland en Polen.

Er is hier bij Blues Magazine.nl al veel geschreven over Dudley Taft en ik neem aan dat hij geen introductie meer nodig heeft. Hij komt ook elk jaar naar Nederland voor een aantal concerten, dus velen van jullie zullen hem wel live hebben gezien en gehoord. Ook dit jaar zal Dudley Taft weer een aantal concerten in Nederland geven, zie details hier: https://bluesmagazine.nl/dudley-taft-europa-tour-2016/

Het album ‘Live in Europe’ begint, na een korte introductie die ze van mij hadden mogen weglaten, erg sterk met het nummer Skin And Bones. Het nummer is een wat stevigere versie dan de album versie en zet meteen de toon voor de rest van het album. Daarna spelen Dudley en zijn mannen een mooie blues versie van Meet Me In The Morning van Bob Dylan. Dudley Taft is een grote fan van ZZ Top en een tribute mocht natuurlijk niet ontbreken op dit album. Een lekker swingende versie van I Heard It On The X is het resultaat. Hierna speelt Dudley weer een eigen nummer: Broken Down, van zijn eerste studio album ‘Left For Dead’ uit 2011. Tijdens dit nummer wordt ook de band voorgesteld en mag iedereen even een solo spelen. John Kessler (basgitaar), Carl Martin (drums) en Eric Robert (keyboard) laten zich even van hun beste kant horen. Dan volgt een, bijna onherkenbare, cover van Hard Time Killing Floor Blues van Skip James met duidelijk te horen Led Zeppelin invloeden. Naast ZZ Top is Dudley Taft ook een grote fan van Freddie King en ook hiervan staan twee covers op het album. Het eerste nummer Pack It Up kreeg een volledige make-over van Dudley en klinkt als een echt Dudley Taft nummer. Hierna ben je wel toe aan een korte pauze door middel van het rustige If Heartaches Were Nickels van Warren Haynes. Een nummer wat al veel gecoverd is, onder andere door Joe Bonamassa, maar Taft slaagt er toch in om hier een prachtige versie van te maken. Ain’t Nothing Gonna Stop Us Now, van zijn laatste studio album ‘Skin and Bones’, is een heerlijk swingende blues rock nummer geworden.  Red Line van Dudley’s derde studio album Screaming In The Wind volgt en is weer een echt lekker swingend blues rock nummer waarin bassist John Kessler en drummer Carl Martin een mooie basis leggen zodat Taft los kan gaan op zijn gitaar. Long Way Down komt net als Broken Down van Taft’s eerste studio album en klinkt lekker rauw, een prachtig nummer. Albert King’s Drowning On Dry Land krijgt ook een nieuwe versie van Taft. Is het origineel nog een beetje jazzy, Taft maakt hier een regelrechte blues rock nummer van. Van Albert King gaat Taft terug naar Freddie King. Net als Pack It Up heeft Dudley Taft een volledig nieuwe versie gemaakt van Palace Of The King en ook dit nummer klinkt nu als een echt Taft nummer. Het publiek heeft er na dit nummer nog geen genoeg van en Dudley Taft speelt als toegift Oh Well van Fleetwood Mac.

Kortom: Een lekker stevig en swingend live album van een groot talent. Ik zou zeggen: ga naar een concert van hem en koop dit album na het optreden.

01. Skin And Bones
02. Meet Me In The Morning