Recensie: Drivin N Cryin – Too Late To Turn Back Now!

Drivin N Cryin – Too Late To Turn Back Now!
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: New West Records
Releasedatum: 27 juli 2018

Laat ik gelijk even een misverstand uit de weg ruimen. We hebben hier niet te maken met een nieuw album van de band Drivin N Cryin maar met een heruitgave van hun ‘Drivin N Cryin’ album uit 1997 maar dan onder een andere titel! Het laatste echte Drivin N Cryin album, ‘Whatever Happened To The Great American Bubble Factory’ dateert namelijk al van 2009.
Deze band uit Atlanta, Georgia, werd in 1985 opgericht en wordt steevast in de pers al Southern rockband aangeduid. Iets wat mij ontgaat want met Southern rock a la The Allman Brothers Band heeft/had deze band helemaal niets te maken.
Wel met een combinatie van hardrock, Americana en punkrock. Dat lijkt een wat vreemde combinatie maar het heeft voor deze band altijd gewerkt want ze waren behoorlijk populair in de USA, ook gezien het feit dat zij in de Georgia Music Hall of Fame werd opgenomen.
Ten tijde van dit album bestond de band uit Kevin Kinney (zang, gitaar), Tim Neilsen (bas en mandoline) en Jeff Sullivan (drums). Het album werd geproduceerd door Kosmo Vinyl, die we zouden kunnen kennen als voormalig persagent van Ian Dury en The Clash.

Zoals gezegd mengde Drivin N Cryin allerlei muziekstijlen. Zo is de opener van dit album, Keepin’ It Close To My Heart, een tegen de hardrock aanleunend nummer met rauw gitaarwerk waarin ook lichtjes wat Tom Petty trekjes te vinden zijn. Roof Garden (GEEN cover van het Al Jarreau nummer) is een stevig mid-tempo nummer waarin de invloeden van REM/Tom Petty in een steviger jasje gestoken zijn. Sprankelende Byrds gitaren doen hun intrede in de folky rocker I’ve Got A Message waarin de energieke nasale zang van Kevin Kinney en de warme slide opvallen.
Daarna gaan we aan een stevig beukende bluesy rocker in Drivin’ ‘N’ Cryin’, een stuwende pomper met flinke Led Zeppelin invloeden. In het folky Around The Long Way zit een duidelijk door Tom Petty beïnvloed geluid terwijl ook sprankelende REM/the Hooters invloeden te horen zijn. Dan is het weer tijd voor een felle rocker in Let Jenny B met een punky felheid en smerige gitaren. Het tempo wordt dan nog even opgevoerd in Paid In Full, een onweerstaanbaar knallend Green Day-achtige punkrocker. Organist Marty Kearns is te gast in de loom deinende Americana ballad Everything’s Gonna Be Alright waarin ook ruimte is voor harde gitaarriffs. Na een atmosferisch intro met Phil Hadaway op de synthesizer lijkt Beneath The Undertow een samenwerking tussen Tom Petty en het rauwe geluid van Neil Young. De ingetogen ballad Passing Through is voorzien van een licht Dylan sausje met mooie vioolpartijen van Rosanne Kuutti en Chip Epstein. John Denver’s Leaving On A Jet Plane wordt vervolgens een flink door de punkrockmolen gehaald en Denver’s Jet Plane heeft nog nooit zo snel gevlogen!!
Tot slot knalt de band er vandoor in de rauwe punkrocker Nothing To Lose.

In eerste instantie was het even wennen aan de combinatie van folky rock en de punkrock songs maar al snel krijgt deze combi je toch te pakken en ga je je toch afvragen waarom deze band nooit groter is geworden buiten de USA.

01. Keepin’ It Close To My Heart
02. Roof Garden
03. I’ve Got A Message’