Dr. Maha’s Miracle Tonic – Boogie Mama
Format: Vinyl EP – Digital / Label: FOLC Records
Releasedatum: 17 januari 2019

Gaan Western swing en rhythm & blues samen? Na het beluisteren van de EP ‘Boogie Mama’ van de Spaanse band Dr. Maha’s Miracle Tonic kan ik daar een volmondige  “JA!” aan toevoegen.

Na het debuutalbum ‘Dr. Maha’sMiracle Tonic’ uit 2012 en het album ‘Bank Robbers’ uit 2016 zijn ze dit keer aanwezig met een nieuwe EP met vier nummers op ouderwets vinyl. De band bestaat uit Patxi López Monasterio (drums, percussie), Daniel González (contrabas), David Sánchez Damián (zang, gitaar), Nerea Alberdi (viool) en Sergio Llanos (banjo, gitaar).

Dat de eerdergenoemde muzikale stijlengoed samengaan wordt gelijk op een prima wijze aangetoond in de opener Boogie Mama. Een “Caldonia”-achtig nummer waarin de priemend swingende fiddle en de elektrische gitaar alle aandacht opeisen. De gitaar klinkt hier zowel warm jazzy als twangend in de beste rockabilly manier. Dit nummer is zeer aanstekelijk!
Who’s Cryin’ Sweet Papa Now combineert de Western swing met een jazzy, haast dixieland geluid waarin ook skiffle invloeden terug te vinden zijn. De huilende fiddle en de trompet (van wie ik niet weet wie die bespeelt) zijn op de voorgrond van dit nummer te vinden. Stel je eens mix van LonnieDonegan, 20’s blues, Louis Armstrong en Nat Gonella voor. Dan kom je aardig in de buurt van het geluid in dit nummer.
China Doll begint als een rock & roll mambo waarin op uiterst doeltreffende wijze Western swing invloeden a la Asleep At The Wheel aan toe worden gevoegd. Wederom een heerlijke swinger met een warme rockabilly gitaar.
Het laatste nummer van de EP, Cindy, opent met een stuwende akoestische gitaar om als midtempo mix van rockabilly en Western swing door te gaan. De hoofdrol is weer voor de jazzy fiddle.

Deze Spaanse band is als geen ander in staat om diverse muzikale stijlen samen te laten smelten met een uiterst aanstekelijk swingend resultaat. En nu maar wachten op het nieuwe album!

01. Boogie Mama