Recensie: Dr. John – Remedies & Desitively Bonnaroo

Dr. John – Remedies & Desitively Bonnaroo
Format: CD / Label: Beat Goes On Records
Releasedatum: 9 maart 2018

Malcolm John Rebennack Jr, alias Mac Rebennack of The Night Tripper, is bij ons beter bekend als Dr. John en staat te boek als een echte New Orleans legend. En terecht!! Want deze man heeft een zeer duidelijk eigen geluid toegevoegd aan de New Orleans rhythm & blues en de New Orleans funk. Hij begon bescheiden als sessiemuzikant eind jaren ’50 en is o.a. te horen op platen van Professor Longhair, Sam Cooke en Sonny & Cher.
Al snel wilde hij op eigen houtje aan de bak en eind jaren ’60 kwamen zijn eerste solo albums uit waarop Mac de typische New Orleans sound mengde met de nodige psychedelica en Afrikaanse invloeden. Tijdens optredens uit die tijd was het niet vreemd als je Mac met een beschilderd gezicht en allerlei toeters en bellen op zijn hoofd zag optreden.

Op het Beat Goes On label zijn nu twee LP’s van Dr. John op 1 cd verschenen. Te beginnen met het album ‘Remedies’, dat oorspronkelijk in 1970 op het Atco label verscheen. Het album stond toen nog op naam van Dr. John The Night Tripper en werd geproduceerd door de bekende producer Tom Dowd. Als begeleidingsband kom je hier de band Cold Grits tegen waarover, tot op de dag van vandaag, nog vaag gedaan wordt. Het is nog steeds niet duidelijk wie daar nou in zaten. Wel is duidelijk dat je Jessie Hill, Shirley Goodman en Tami Lynn in de backing vocals tegen komt.

Het album opent met de psychedelische New Orleans funk van Loop Garou. Een nummer met een bedwelmende sfeer (voodoo?) en luie, maar vette, funkgrooves. What Goes Around Comes Around is een nummer met een statig marcherende funky streetparade, die in een loom tempo voorbijkomt met tintelend pianowerk en soulvolle zang.
Daarna volgt het luchtige Wash, Mama, Wash, dat gaat over het zware leven van een wasvrouw. Dat onder de luie vrolijke klanken van “Rub-a-dubba-dubba mama wash them shirts”. Een bonkende grote trom en allerlei hypnotiserende percussie en koorzang leiden het lome funky Mardi Gras Day in waarin de funk vrolijk hand in hand gaat met de New Orleans dixieland.
Als afsluiter volgt het ruim zeventien minuten lange Angola Anthem. Een soort funky African tribe nummer over de beruchte Angola gevangenis.

Het tweede album van Dr. John is de ware parel van deze cd. Op ‘Desitively Bonnaroo’ gaan de drie grootheden van de New Orleans muziek, Dr. John, Allen Toussaint en The Meters een samenwerking aan. Met een uiterst funky album als resultaat. Het Meters geluid springt er gelijk uit in Quitters Never Win. Een retestrak funknummer met soulvolle blazers waarin de roestige zang van Dr. John perfect past. Stealin’ is een ander voorbeeld van het feit dat deze New Orleans grootheden elkaar naadloos aanvoelden. Een subliem lui funk nummer.
Na de pianoballad Me – You = Loneliness, waarin de hand van Allen Toussaint duidelijk te horen is, komt de funktrein weer volop in gang in Mos’ Scocious, waarin ook een licht latin geluid te bespeuren valt. De funk in (Everybody Wanna Get Rich) Rite Away steunt op de onweerstaanbare Meters drumgrooves terwijl de cover van Earl King’s Let’s Make A Better World veel weg heeft van Dr. John’s eigen “Wash, Mama, Wash”. Sing Along Song, de titel zegt het al, is op zich eigenlijk een niemendalletje maar zelfs die verandert in handen van deze grootheden in een onweerstaanbare funker. In Can’t Git Enuff hoor je een stuwende funky gitaar, een stuwende funky bas, stuwende funky drums, stuwende funky toetsen, stuwende funky blazers…kortom een klasse New Orleans funk nummer!
En dat geldt eigenlijk voor dit hele album en voor deze “2 in 1” cd waarop de klasse van Dr. John nogmaals bewezen wordt.

‘ Remedies’
01. Loop Garoo