doyle-bramhall-ii-rich-man

Doyle Bramhall II – Rich Man
Format: LP – CD – Digital / Label: Concord Records
Releasedatum: 30 September 2016

Tekst: Daan Sindelka

Voor de fans was het lang wachten; vijftien jaar moest het duren voor er een nieuwe Doyle Bramhall II verscheen. ‘Rich Man’ is het resultaat van een levenslange muzikale reis, zoekend naar creativiteit, een eigen geluid en een eigen persoon, en het album voelt als een nieuw begin, zo zegt Bramhall zelf over zijn nieuwe werk. Stilgezeten heeft de linkshandige gitaarvirtuoos overigens allerminst; nadat in 1999 het tweede studioalbum van zijn hand verscheen, ‘Jellyfish’, werd Doyle geliefd bij enkele grootheden der aarde en dit leidde tot tal van, vaak herhaaldelijke, samenwerkingen met onder andere BB King, Eric Clapton, Rodger Waters, Miles Davis, Elton John, Jerry Lee Lewis, Sheryl Crow en Buddy Guy. Niet alleen participeerde hij als sessiemuzikant, ook bij liveoptredens werd hij een graag geziene gast; vorig jaar vertolkte hij nog een aanzienlijke rol tijdens de door de Tedeschi Trucks Band georganiseerde reünie van Joe Cockers Mad Dogs & Englishmen en afgelopen week nog verscheen ‘Live in San Diego’ van Eric Clapton, waarin Bramhalls gitaarspel werkelijk fabuleus te noemen is.

Naast de onmiskenbare invloed van deze talloze en vruchtbare collaboraties weerspiegelt ‘Rich Man’ de dood van zijn legendarische vader, drummer Doyle Bramhall – onder andere bekend vanwege zijn samenwerking met de broertjes Vaughan –, en de daarop volgende spirituele tocht die Doyle maakte. Met November betuigt hij de liefde aan zijn plotseling overleden oudeheer en de mystieke nummers Saharan Crossing en The Samanas zijn geïnspireerd op zijn bezoeken aan Noord-Afrika respectievelijk India.

New Faith, waarin Doyle zijn visie op een meer vredevolle samenleving geeft, is een prachtig duet met Norah Jones, en een hoogtepunt van het album. Met Mama Can’t Help You en Hear My Train A Comin’ – laatstgenoemde origineel van Jimi Hendrix – begint en eindigt het album echter met bluesinvloeden, de basis van Bramhalls muzikale liefde.

Over de gehele linie bevestigt de geboren Texaan naast gitaargod een muzikale alleskunner te zijn; met zijn songwriting en multi-instrumentalisme – naast gitaar bespeelt Doyle onder andere bas en drums – blijkt hij met ‘Rich Man’ in staat tot het neerzetten van een compleet en genreoverstijgend album. Hoewel hij door de jaren heen steeds constanter en zuiverder is gaan zingen, is zijn stem voor een heel album wel wat monotoon en ontbreekt het soms aan de power die zijn leermeesters vaak wel hebben.

Tracklist
01. Mama Can’t Help You
02. November