Doug_MacLeod-Exactly_Like_This-Booklet

Doug Macleod – Exactly Like This
Format: CD / Label: Reference Recordings
Releasedatum: 23 maart 2015

Tekst: Roelof Passies

Deze zestiger komt uit Los Angeles. In zijn tienerjaren is hij besmet geraakt met de blues toen hij een tijdje in St.Louis woonde. Hij speelt eigenlijk alleen eigen nummers (25 cd’s ca. 300 nummers inmiddels) met voornamelijk akoestische blues. Doug heeft in zijn carrière naast vele grote blues artiesten gestaan, zoals Albert King en Albert Collins. Zijn status werd twee jaar nogmaals bevestigd door de “Blues Blast Music Award” als beste mannelijke artiest van het jaar 2013.

Zoals gezegd, Doug heeft al een hele productie albums achter zijn naam staan. De laatste “Exactly Like This” is net uit. Wanneer je voor het eerst naar deze cd luistert valt gelijk op hoe geweldig de geluidskwaliteit is. Alle instrumenten klinken zo helder en strak, het is een genot om alleen daar al naar te luisteren. De opnames zijn gemaakt in de Skywalker Studio’s en bijna in één keer akoestisch opgenomen. Zonder koptelefoons en overdubs waardoor er heel veel `ruimte` is te ontwaren in de muziek.

Op de meeste albums van Doug is wel een thema terug te vinden, echter op deze cd is het meer een tribute aan meerdere muzikale invloeden, maar daarover straks meer. De cd wordt geleverd met een mooi boekje met daarin een beschrijving van de essentie van dit 11 nummers tellende album. Dat maakt het luisteren naar de tekst een stuk makkelijker. Ik pak even de meest opvallende nummers er uit: De cd begint gelijk met een a-typisch Doug McLeod sfeertje: een echt boogie-woogie intro op de piano. Het nummer gaat over de eerste kennismaking met de blues, via de buren, want de muren tussen de huizen waren in die tijd zo dun dat je werkelijk alles hoorde, dus ook de blues als die bij de buren werd gespeeld. Het tweede nummer heeft een fantastische gitaarsolo, geïnspireerd door Wes-Montgomery. Het nummer Vanetta heeft gelijk al het ritme te pakken van een John Lee Hooker song. Als John Lee Hooker niet deze geweldige beat had ontwikkeld, had Vanetta nooit zo mooi vereerd geweest. En dan voor mij het hoogtepunt van deze cd namelijk het nummer Serious Doing Woman. Al bij de eerste drie tokkels op de gitaar weet je het al gelijk: de sfeer van Tony Joe White’s Polk Salad Annie wordt hier perfect neer gezet. Het hele nummer weet hij dit sfeertje perfect vast te houden, en het gaat daarna niet meer uit je hoofd. Het instrumentele nummer Ridge Runner is ook heel bijzonder, het begint met een wasbord met daar doorheen een swingende bass. New Morning Road gaat nog eens terug naar de echte blues uit Virginia, over de weg die je op een dag gaat lopen en naar huis brengt. Als afsluiting komt Duke Ellington voorbij met het nummer You Got It Good met op het eind een verwijzing naar Duke’s album Things Ain’t What They Used to Be.

Concluderend kan ik zeggen dat Doug’s productiviteit niet heeft te lijden onder meer van hetzelfde. Dit album is zeer gevarieerd, heerlijke rustige akoestische blues die je zeker ook eens live moet gaan zien. Hij weet namelijk elk nummer met een geweldig verhaal te introduceren. Om de release van zijn nieuwe album te promoten zal MacLeod in het najaar (september / oktober) naar onze Lage Landen komen. Voor details raadpleeg de website.

1. Rock It Till The Cows Come Home
2. Too Many Misses For Me
3. Find Your Right Mind