Recensie: Dorothy – 28 Days In The Valley

Dorothy – 28 Days In The Valley
Format: CD – Digital / Label: Caroline Records
Releasedatum: 31 maart 2018

Het lijkt wel een omgekeerd sprookje. Een veelbelovende band met een hard bluesy geluid krijgt een producer en componiste toegewezen om het geluid meer toegankelijk voor het “grote” publiek te maken en verliest daarbij haast haar eigen gezicht. Wat rest voor de band is nu maar afwachten dat er een muzikale prins voorbij gaat komen om redding te bieden.
Dit is in een notedop wat er gebeurd is met de band Dorothy uit Californië. De band is geformeerd rond zangeres Dorothy Martin en bestaat verder uit drummer Jason Ganberg, gitaristen Owen Barry en Eli Wulfmeier en bassist Eliot Lorango.
Na een in 2014 verschenen EP volgde in 2016 het debuutalbum ‘Rock Is Dead’ met daarop een hard en bluesy soort muziek met krachtige soulvolle zang van Dorothy.

Nu is er dus het tweede album en tot mijn afgrijzen werd dit album geproduceerd door Linda Perry. Zij was in het verleden lid van de 4 Non Blondes (“What’s Up”) en componeerde o.a. voor Pink, Courtney Love, Kelly Osbourne en Céline Dion! Mijn haren gingen helemaal overeind staan toen ik las dat Perry ook alle nummers mee componeerde.
Werd het debuutalbum nog omschreven als een mix van Black Sabbath en The White Stripes, bij dit vervolgalbum gaat deze omschrijving zeker niet op. Vrijwel alle nummers zijn voorzien van psychedelische gitaarpartijen, die sommige nummers nog een meerwaarde geven. Linda Perry blijkt toch flink wat rauwe rock kantjes van de band afgeschraapt te hebben.

Het album begint met de single Flawless, dat vooral in het begin veel weg heeft van “What’s Up” van de 4 Non Blondes en verder gaat als gepolijste rock in het straatje van bijvoorbeeld Katrina & The Waves of Texas. Het is wel een hitpotent nummer waarin Dorothy’s zang erg krachtig en soulvol klinkt. Haar zang is op de rest van het album wat Grace Slick-achtig, wat inhoudt dat zij zich vol overgave stort op het “galmen” en vaak de nuances en de soul vergeet. Wie bij Who Do You Love had gehoopt op een rauwe versie van de Bo Diddley klassieker komt bedrogen uit. Het betreft hier namelijk een powerpop nummer met een psychedelisch geluid waarin Dorothy haar Grace Slick galm helemaal los laat gaan. Pretty When You’re High heeft Neil Young-achtige gitaarriffs en is een lome countryrock ballad met wel prima gitaarduels. Wat ik met Mountain aan moet weet ik eigenlijk niet zo goed. Deze gezapige ballad opent met folky kampvuur gezang en dreutelt voort. Freedom lijkt ook zo’n gezapig nummer te gaan worden maar wordt door het stevige psychedelische geluid gered, vooral in de onverwachte spacey versnelling. White Butterfly opent met een psychedelisch gitaarintro a la Jefferson Aiorplane en gaat dan verder als een haast Pearl Jam-achtig grungenummer waarin de grungers een sing along lijken te hebben met The Bangles. On My Knees opent met een ontregelende noisestorm en gaat daarna verder als stevig pompend powerpopnummer.
Je zal toch net zitten te twijfelen of je stopt met roken…of niet, komt het nummer Black Tar & Nicotine voorbij. Een lui psychedelisch bluesnummer a la Quicksilver Messenger Service met een tekst als “Black tar & nicotione shot me in the heart and killed my dreams”. En bedankt!!! Philadelphia klinkt daarna als het lome zwoele zusje van Fleetwood Mac of The Bangles. We Are STAARS is een op zich fel punky nummer maar wordt enigszins verpest door het meebrul refrein.

Dit is absoluut geen slechte band. Dat bewees het debuutalbum wel. Maar met dit tweede album lijkt het wel of er een totaal andere band speelt. Mijn advies: Laat die Linda Perry gauw weer met Céline Dion en consorten gaan spelen en haal een meer bluesy producer in huis.

01. Flawless
02. Who Do You Love
03. Pretty When You’re High