Don Bryant You Make Me Feel

Don Bryant – You Make Me Feel

Label: Fat Possum Records
Datum Release: 19 Juni 2020

Te bestellen bij Bol.com

Juist op het moment dat de spanningen enorm hoog zijn op gelopen en de verdeeldheid in de wereld weer buitensporige proporties dreigt aan te nemen is daar gelukkig plotseling Don Bryant om zijn muzikale ‘message of love’ te verkondigen. Deze week verscheen ‘You Make Me Feel’ van de 78-jarige Memphis soul-legende die sinds enige tijd het heilige vuur weer te pakken heeft en dit ook graag met het grote publiek wilt delen.

Tekst: Jeroen Bakker

Het album is uitgebracht op het gerenommeerde maar ook omstreden Fat Possum Records-label, het label dat ooit oud-gedienden uit de blues weer in het zadel hielp maar ze vervolgens door natuurlijk verloop weer zag wegvallen en het label dat na lang juridisch getouwtrek noodgedwongen afscheid moest nemen van Solomon Burke, kort nadat hij met ‘Don’t Give Up On Me’ in 2002 één van de meest succesvolle pure soul-albums ooit had afgeleverd en daar een jaar later een Grammy Award mee verdiende.

Uitgerekend diezelfde Burke zag zijn allerlaatste album, ‘Nothing’s Impossible’ in 2010 geproduceerd worden door Willie Mitchell, de man die ooit Ann Peebles aan Don Bryant voorstelde en daarmee dus verantwoordelijk kan worden gesteld voor een succesvolle, maar ook liefdevolle relatie. De eerste ontmoeting inspireerde Bryant om in 1971 ’99 Pounds’ voor haar te schrijven. Het leverde een hit en drie jaar later een huwelijk op. Dat Bryant over het vermogen beschikte om van de meest voordehandliggende onderwerpen iets moois te maken bewijst het feit dat hij met Peebles onderweg naar een optreden van Bobby Bland was en er verschrikkelijk noodweer uitbrak en zij daar haar ongenoegen over uitte: ‘I Can’t Stand The Rain’ werd een nog veel grotere hit, later nog eens ‘dunnetjes overgedaan’ door Eruption en Tina Turner. Overal bleek de inspiratie voor de grijp te liggen, iets waar de geboren liedjes-schrijver gretig veelvuldig misbruik van wist te maken.

Hoewel Bryant gedurende lange tijd, bewust er voor koos om zich volledig op de gospel-muziek te storten waren het The Bo-Keys die er voor zorgden dat het grote publiek weer van zijn soul-stem kon genieten. De band die in de eindjaren-negentig geformeerd werd om de originele Memphis-sound weer ‘nieuw leven in te blazen’ slaagde er in om Bryant weer uit de luwte te krijgen en hem het plezier terug te laten vinden op diverse podia. In 2017 verscheen ‘Don’t Give Up On Love’ en plotseling stond hij weer in de betere clubs en maakten jongeren op hippe festivals voor de eerste kennis met de vocalen van deze soul-veteraan. Dat de muziekwereld deze keer niet heel lang hoefde te wachten bewijst Bryant die in ’69 debuteerde met ‘Precious Soul’, door dit jaar pas zijn 3e (!!!) album te presenteren. De muziek heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in zijn leven en hij is nog nooit opgehouden met componeren. Materiaal genoeg dus om iets uit te brengen zou je menen. Maar Don Bryant doet het helemaal op zijn eigen wijze. Zo krijgt de luisteraar een mix van geheel nieuw materiaal voorgeschoteld maar zijn er voornamelijk, overigens zeer interessante herbewerkingen te vinden.

Met ‘You Make Me Feel’ betuigt hij als het ware in een tien-tracks-omvattende liefdesverklaring zijn onvoorwaardelijke liefde voor Ann. Zo verklaart hij haar nogmaals de liefde met het heerlijk swingende ‘Your Love Is To Blame’ en ‘beschuldigt’ hij haar van het gelukkige feit dat ze nog altijd bij elkaar zijn.

Het bekende ’99 Pounds’ is in een opgepoetste vertolking nog altijd bijzonder prettig om naar te luisteren. Zoveel jaren later blijkt nog altijd de kracht van de stampende soul-knaller die voor de gelegenheid in de derde persoon enkelvoud wordt gezongen. “Ik heb deze er speciaal bij gepakt om haar op een voetstuk te kunnen plaatsen”, zo verklaarde hij onlangs in een interview naar aanleiding van deze re-make. Strak en efficient drumritme en basloopje in combinatie met sterk koperwerk, een groovend orgel en een venijnig gitaarsolootje vormen samen de perfecte fundering waarop de machtige stem van Bryant gedragen wordt. Het blijkt een formule te zijn die nog altijd uitstekend werkt.
Ook de meeslepende slowballad ‘Don’t Turn Your Back On Me’ is van stof ontdaan en klinkt zo, in een aangepast tempo, nog eens vele malen gerijpter dan het eigen origineel uit 1965 waarbij het overigens opvallend is hoe goed geconserveerd de stembanden zijn gebleven aangezien er maar liefst ruim een halve eeuw tussen de opnamen zit. Graag had hij ‘I’ll Go Crazy’, wederom een meeslepende tranentrekker van de buitencategorie, zelf geschreven maar dit paste zo mooi in het concept van ‘Make You Feel’ dat hij het onmogelijk kon laten liggen. Daarentegen geeft hij de helaas veel te vroeg overleden Jr. Parker, hij werd slechts 39 jaar, het nakijken door ‘Cracked Up Over You’ weer terug te brengen bij de rechtmatige eigenaar en de klassieke soul te voorzien van een flinke dosis hedendaagse energie.

Nergens, nee werkelijk nergens, wordt de indruk gewekt dat we hier met een bijna tachtigjarige zanger te maken hebben. De energie van ‘You Make Me Feel’ is bijna tastbaar en juist in deze moeilijke tijd een noodzakelijk iets. Je zou de premier haast willen verplichten deze zeldzame categorie artiesten tot de vitale beroepen te rekenen en het liefste met ingang van vandaag de maatregelen te versoepelen voordat het te laat is.

Don Bryant – You Make Me Feel
Tracklist
: