Doghouse Sam & his Magnatones – Buddha Blue

Format: CD/ Label:  Blues Boulevard-Music Avenue/ 2012
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Tom Moerenhout

Bestaat er liefde op het eerste gehoor, ja zeg ik beslist. Bij het horen van de eerste tonen van de debuut CD van deze Belgische groep, geproduceerd door Micha den Haring ( T-99) in de inmiddels door hun speciale opname technieken vermaarde IJland studio’s in Amsterdam zat ik direct op het puntje van mijn stoel om de volumeknop een slinger naar rechts te geven, sodeju wat een sound en wat een fijne band !

‘Doghouse Sam & his Magnatones’ is de nieuwste Roots/Blues/Rock & Swingsensatie van de lage landen en dat is ook de organisatoren maar ook de bezoekers van gerenommeerde festivals inmiddels niet ontgaan.
Dit trio bestaande uit Wouter Celis aka Doghouse Sam (ex-Rhythm Bombs) op zang en diverse gruizige gitaren, waaronder het tegenwoordig onvermijdelijke blikken exemplaar met slide, terwijl hij op de mondharmonica ook behoorlijk goed wegkomt, Franky Gomez (ex-TEE -TB4Q) op een authentiek uitziend drumstel, inclusief alle potten en pannen die je maar kan bedenken en Jack Fire O’Rooney (ex-Seatsniffers) op de contrabas gaan “back to basic” en benaderen eerder genoemde muzieksoorten zoals het behoort, doorleefd, ruig, dan weer gevoelig en vet swingend.

Hoewel men geheel terug naar de roots is gekeerd staat er op deze schitterende CD geen enkele cover, al de dertien songs zijn van de hand van Wouter Celis, die weet daarin absoluut waar hij het over heeft want de luisteraar wordt meegenomen naar een zeer gevarieerd palet van Blues, Rhythm & Blues sferen. Mag ik zeggen; “aanrader” ? Hoe het klinkt kan je zelf beluisteren op http://www.doghousesam.info/

Track List:
Ain’t Got Time
Love To Spend