Dinah Washington – Blues Soul Ballads
Format: Digital / Label: Warner Music Group
Releasedatum:  8 Maart 2019

Tekst: Paul Op den Kamp

Digitale verzamelaar van Dinah Washington, de zelfverklaarde “Queen of Blues”. In 1963 overleed ze ten gevolge overdosis na een korte maar succesvolle carrière. In net geen 10 jaar maakte ze vijftien albums onder haar eigen naam en scoorde ze meerdere hits. Ook zong op alle grote Amerikaanse Jazz festivals.

Haar carrière loopt parallel aan de ontwikkeling van de popmuziek. Aan het begin van de jaren vijftig zijn de jazz en blues de belangrijkste genres tot plots de rock & roll aan het front arriveert. De versmelting van muzieksoorten mondt uit eindelijk uit in de ‘British Invasion’ van begin jaren zestig. Juist op het moment dat deze band zoals de Beatles of de Rolling Stones de Verenigde Staten overspoelen overlijdt Dinah Washington.
Haar dood markeert dus het einde van een tijdperk. De jazz en blues belanden op een zijspoor. De popmuziek met alle haar verschillende facetten wordt de dominante muziek wat betreft jeugdcultuur. Konden in de jaren vijftig jazz en blues artiesten rekenen op belangstelling en aandacht van de grote media en publiek, dit alles verandert in de “swinging sixties”. De oorsprong van de muziek wordt niet meer echt gezien, die herwaardering komt veel later.

Het album is als een tijdscapsule, een blik terug op een hele andere tijd. Bij de muziek horen beelden van All Nite Diners, de serie Mad Men, Polka Dot Jurken, neon verlichting of iedere andere associatie die past bij de jaren vijftig. Van de drieëntwintig liedjes die het album bevat zijn minstens de helft ook al bekend in de versies van anderen, overbekende standards die waarschijnlijk in minstens een versie bij in ieders platenkast te vinden is. Om die bekende liedjes te  horen in een uitvoering door Dinah Washington is absoluut geen straf.
En wat wordt er iedere keer zo fantastisch mooi gezongen! Het volledig spectrum van vrolijk, verdrietig naar woest of eenzaam. Opvallend voor die tijd is de zwoele, sexy houding die ze soms aanneemt. Dit maakt ook dat het voor de luisteraar anno 2019 zo prettig luisteren is, de muziek lijkt zo modern; iets dat een hedendaagse artiest ook had kunnen uitbrengen. De instrumentarium verraadt uiteindelijk de werkelijke datering.

Mooi overzicht van een wat vergeten zangeres. Jammer dat het hier gaat om een digitale rerelease. Dit schreeuwt om mooie uitvoering op het zwarte goud. Het kleine kraakje als de naald het vinyl raakt, een kleine beetje ruis tijdens het afspelen; dat ontbreekt op Spotify.

01. Soulville
02. Keys To The Highway
03. Romance In The Dark