DeWolff

DEWOLFF – Roux-Ga-Roux
Format: cd-lp /Label: Electrosaurus Records/Suburban Records
Releasedatum: 5 februari 2016

Tekst: Jan Hogenberg

Dit zesde album studio album ‘Roux-Ga-Roux’ van de ruigste southern-bluesrock band DeWolff, met flinke uitwaaieringen vol soul en psychedelica, wordt aanstaande zaterdag uitgebracht op hun eigen label Electrosaurus Records wat in 2015 is opgericht. In samenwerking met Surburban Records uit Haarlem is dit de tweede succesvolle release na het dubbele live album ‘Live & Outta Sight’ van vorig jaar.
Sinds de oprichting van dit jonge trio in 2007 is het groeiproces voor wat betreft het muziek maken bij lange na niet gestopt. Voor dit nieuwe wapenfeit hoor je dit in elk nummer. Veel verrassende muzikale wendingen in de op gitaar en Hammond orgel gedreven soul-meets –funk-meets-rock muziek. Het is wederom een flinke stap voorwaarts waarbij niet wordt geschuwd om leuke achtergrond koortjes in te zetten zodat het her en der ook een sexy sound meekrijgt.
Na het korte intro Roux-Ga-Roux (weerwolf in ‘t Frans) wat naadloos overgaat in Black Cat Woman is overduidelijk waarmee Pablo en consorten de afgelopen jaren zijn doordrenkt. Allman Brothers, The Doors (Baby’s Got A Temper), Led Zeppelin (Tired Of Loving You), Deep Purple (Easy Money, Love Dimension), en Rolling Stones (ook Grand Railroad Funk) (Stick It To The Man). Niet zo maar een kopie van die muziek maar een gigamix van al deze bands. Luister maar eens goed naar Sugar Moon. Hier is de Hammond-orgel van Robin Piso de basis waarop dit nummer wordt gedragen net als bij The Doors en Deep Purple, en waarbij het vrouwelijke achtergrondkoortje de funky touch inbrengt.

De gitaar solo’s van Pablo zijn hemelsrijkend. Wat een geweldige trip haalt hij uit zijn fantastische Gibson Explorer, zoals bijvoorbeeld op What’s The Measure Of A Man. Zo is ook de energieke samenwerking tussen orgel, drum en gitaar groots. Er wordt nergens druk gelegd op hoe lang een nummer moet duren. Het duurt zo lang het duurt. En dat einde wordt flink uitgesteld. Ik kan hier alleen maar vrolijk van worden. Het is òf van de opbouw van het nummer, danwel de fabuleuze gitaren in duel met de toetsen óf van het overheerlijke stampwerk op de drums van Luka van de Poel. Het plezier spat van de nummers af. En in elk nummer herken je de sfeer van de bands uit de jaren ‘70. Dit album is zeer verrassend door de diverse wendingen in de nummers. Hier ga je even voor zitten, of nog beter… je gaat naar één van de vele concerten die in heel Nederland zijn gepland komend seizoen.

Om de release van dit album flink kracht bij te zetten is de grote zaal van Paradiso op 4 februari afgehuurd om tezamen met veel muzikale vrienden er een memorabele rockparty van te maken. Daarnaast is nu in pre-order al een zeer gelimiteerde gekleurde dubbel-vinyl versie te bestellen bij hun favoriete muziekzaak in Sittard, Music Machine. Aldaar zal voor de regionale fan 13 februari een zeer speciaal concert worden gegeven ter gelegenheid van de uitgave van dit geweldige album.

01. Roux-Ga-Roux
02. Black Cat Woman
03. Sugar Moon