Recensie: Devil Jo & The Backdoorman – Press Rewind

Devil Jo & The Backdoorman – Press Rewind
Releasedatum: 4 mei 2018

‘Press Rewind’, dat is wat je met deze cd wilt doen, de muziek is intrigerend, het is blues 2.0, Devil Jo & The Backdoorman maken een soort rock muziek die zijn grondslag heeft in de blues maar naar eigen zeggen een mix is van classic rock, punk en progrock. De basis van Devil Jo And The Backdoorman werd zo’n tien jaar geleden gelegd in St Etienne, Frankrijk door Sara Khedimellah aka Devil Jo en Laurant De Carvalho. Laurant die al jaren in allerlei band speelde wilde zich meer toeleggen op zijn passie de blues. Na een jaar of vijf en na talloze bezettingswisselingen is de band in zijn huidige vorm al die tijd samen met muzikanten met verschillende achtergronden die in de huidige Devil Jo & The Backdoorman zijn samengesmeed in deze sound.

Die sound die dan weer pure blues is en dan weer naar progrock neigt, is  een intrigerende mix geworden van diverse stijlen. Dit soort innovatie houdt de blues en rockmuziek in het algemeen vitaal en levendig. Devil Jo is een prachtige zangeres met een fijne stem met net dat randje heesheid dat je ook terugvindt bij onze eigen AJ Plug en bv Sari Schorr. The Backdoorman is een goed ingespeelde band. De sound die zij creëren zit vol onverwachte geluidjes, doordat zij bijvoorbeeld ook gebruik maken van een theremin, mondharp en mondharmonica.

Zo beluisterend door de muziek van Devil Jo & The Backdoorman valt me op de variatie in het gitaarspel, de verschillende riffs en lickjes die Laurant de Carvalho en Vincent Aubrun produceren, je blijft je verbazen wat je allemaal hoort. Neem nummers zoals de openingstrack Mystery Lover en nog meer in I Wonder Why, echt grote klasse. Dat idioom, dat samenspel hoor je in alles terug, die gitaren die gezamenlijk de sound vormen. Meng die sound met de nodige tempo wisselingen en een inventieve ritme sectie (Jeremy Ranchon drums en Guillaume Ogier bas) en je hebt iets unieks. Zoals zij een nummer als Battle Blues in elkaar hebben gezet, met opgedreven drammerige zang van Devil Jo waar ritmisch handgeklap de inleiding is voor de theremin, om het geheel die mystiek mee te geven, waar zij zo naar streven.

LA Boogie is dan weer de blues, deze boogie heeft dezelfde urgentie als Joan Osborne`s Hip Shake, opgejaagd door het mondharmonica werk en de stuwende bas, een lekker nummer om live de boel op stelten te zetten. Yellow Wool Street begint met een vuige gitaar riff om dan door de tempo wisselingen de luisteraar weer te verrassen, een gelikte gitaarsolo, door Devil Jo weer opgepakt in een ander ritme/tempo, gevolgd door een afwijkende basdrum en tweetonig gitaarwerk naar het einde toe. Je zou kunnen denken, waar leid dit allemaal naar toe maar als geheel blijft de song dan toch weer overeind staan. Sad Sad Mood met Devil Jo in de hoofdrol ondersteund door een vette bas, mysterieuze gitaar geluiden. Het is weer zo’n nummer dat ingenieus in elkaar zit en toch ook een vette groove bezit. Dat alles leidend tot het muzikale hoogtepunt van de cd, When The Levee Breaks. Daar is het waar blues gemengd wordt met swamp, ingenieus in elkaar gestoken, viool, mond harp, didgeridoo, ik weet niet wat ik allemaal hoor.

Is dit blues, is dit rock ik weet het niet, ik weet alleen dit is zo verdomd lekker is om naar te luisteren, elke luisterbeurt hoor je weer iets anders, dat is het mooie aan dit ‘Please Rewind van Devil Jo & The Backdoorman.

01. Mysterious Lover
02. I Wonder Why
03. Press Rewind