Recensie: Det Skandaløse Orkester – Tenk Om Noen Ser Deg

Det Skandaløse Orkester – Tenk Om Noen Ser Deg
Format: CD / Label: Apollon
Releasedatum: 7 juli 2018

And now for something completely different…een band uit Bergen, Noorwegen, die muzikaal grenzeloos klinkt. Je komt gewoon alle muzieksoorten wel een keer tegen bij Det Skandaløse Orkester.

Ik zal de band even voorstellen. Hoewel…even? Sondre Jørgensen (toetsen, piano, orgel, fluit, percussie, zang), Mats Erik Zen (zang), Øystein Bech-Eriksen (gitaar, zang, percussie), Morten Norheim (saxofoon, klarinet), Søster Pling (zang), Sivert Karlsen (drums), Tord Andreassen (bass), Davide Bertolini (staande bas), Petter Asbjørnsen (bas), Nataniel Hjønnevåg (marimba, percussie),  Iver Sandøy (percussie), William Grøv Skramsett (trompet), Lars Egenes Flemstrøm (trombone), Gunleik Gisletveit (tuba), Claudia Cox (viool), Rushana Brandanger (viool, zang), Carmen Boveda (cello), Åshild Brunvoll (cello), Frida Andreassen Lereng (fluit, contrabas), Johannes Wik (harp), Arne Sandvoll (zaag), Trygve Knudsen (zang), Teodor Vieyra Jørgensen (baby – en andere geluiden), Ottorpedo (ongepast gedrag en zang),  Andreas Tangen (bas).

Uiteraard wordt een beetje deftig album geopend met een ouverture en zo ook bij dit bonte gezelschap. Skandale Mentale (Ouverture) is dan wel een ouverture van het zeer logge soort met gillende gitaren, logge riffs, blazers en waanzinnige stemmen. Een voorbode van wat ons op de rest van dit album allemaal te wachten staat.
Lokkeman, Lokkeman, Kor E Du No? bevat de nodige Zappa invloeden. Een nummer, dat werkelijk alle kanten op stuitert. Zo kom je circusmuziek tegen, Tom Waits-achtige knekelblues, klassieke muziek en jazz. Met een kolkend potje muziek als resultaat waarin de blazers zeer indrukwekkend op dreef zijn.
Skandale Morale (Vluggevisse) is een speeldoos interlude, die gezongen lijkt te worden door een lief oud opoetje. In de Epilogue is het dan weer tijd voor wat ernstigere zaken middels een klassiek nummer, gespeeld door een statig strijkers ensemble.
Maar dan gaat de band er weer flink tegen aan met Skulle Jaevlig Vaert Pá TV, dat klinkt alsof Kid Creole een flinke zonnesteek heeft opgelopen in een nummer, dat klinkt als een onwaarschijnlijke, maar wel degelijk ware, mix van Creole/Zappa en Faith No More. Als Todd Rundgren dan ook nog eens zijn gezicht komt laten zien, is het feest helemaal compleet.
Na wat dronken gebrabbel wordt een Tom Waits-achtige wals ingezet in Ukomfortabel. Het verantwoordelijke orkest lijkt behoorlijk aan de borrel te hebben gezeten want de wals zwalkt werkelijk alle kanten op terwijl er vanuit elke hoek de meest bizarre geluiden opborrelen. Het orkest is op het eind helemaal de weg kwijt en stort volledig in. En dan komt er een bluesy nummer voorbij, Skandale Fenomenale. Een instrumentaal nummer met een hoog Zappa gehalte waarin de gitaar en de blazers de hoofdrollen opeisen.
Forvirret begint als een kunstzinnige ballad a la Henry Cow/Slapp Happy maar gaat er dan ineens vandoor als een stomende progrocker met een splijtende gitaarsolo en de blazers en strijkers dier voor zorgen dat er ineens John Barry-achtige filmmuziek te horen is.
Om een muzikaal etiket aan En Naken Mann Ble Funnet I Et Bosspann vast te plakken is onbegonnen werk. Ik noem het voor het gemak maar even “hijg en puf muziek”, door het dronken draaiorgel geluid en de fluiten, die voorbij komen. Je hoort invloeden als Monty Python, Tom Waits en zelfs the Anita Kerr Singers in dit nummer, dat eindigt in zeer dreigend apocalyptisch gezang.
Het album wordt vrij luchtig afgesloten met het funky Verdens Beste Land waarin the Scissor Sisters hand in hand met onze Spargo naar de laatste groeven van dit album toe huppelen.

Als je de titel van dit album vertaalt hou je iets als “wat als iemand je ziet?” over. Daar zou ik mij als band maar niet druk om maken. Ik ben wel erg benieuwd naar wat als iemand ons hoort?”. Volgens mij vallen de meeste luisteraars van de ene verbazing in de andere en blijven ze na beluistering van het hele album met open mond achter. Ik in elk geval wel. Van verveling had ik absoluut geen last tijdens dit ontzettend indrukwekkende album.

01. Skandale Mentale (Ouverture)
02. Lokkeman, Lokkeman, Kor E Du No?
03. Skandale Morale (Vluggevisse)