Recensie: Derrick Dove & The Peacekeepers – Derrick Dove & The Peacekeepers

Derrick Dove & The Peacekeepers – Derrick Dove & The Peacekeepers
Format: CD – Digital / Label: Blue Voodoo Records
Releasedatum: 23 februari 2018

Liefhebbers van het betere Southern rockwerk kunnen maar beter gelijk even pen en papier pakken om dit album van Derrick Dove & The Peacekeepers aan hun lijstje “verplicht aan te schaffen albums” toe te voegen. Het is namelijk Southern rock wat op dit album overheerst. Deze band uit Tifton, GA, bestaat uit zanger en gitarist Derrick Dove, Jamie Richardson op drums, Don Hill III op bas en toetsenman Johnathan “JT” Thomas.
Derrick Dove heeft zichzelf tot doel gesteld om zijn nummers op zoveel mogelijk plaatsen op de wereld ten gehore te brengen en daarmee zijn gezin te onderhouden. Dat moet met een album als dit wel gaan lukken. De stijl van de band is, zoals gezegd, Southern rock en dan het soort dat grofweg ergens tussen the Allman Brothers en The Tedeschi Trucks Band in ligt met bovendien een hoog Bob Seger gehalte.

Dat wordt gelijk al duidelijk in Ramblin’ Soul Een stevige rocker waarin in het gitaarwerk de Allman invloeden terug te horen zijn. Derrick heeft een rauwe Bob Seger-achtige stem. Voeg dat allemaal samen en je hebt een opgewekt “good time” rocknummer. So Strong gaat meer de funky kant op met felle gitaarinjecties van Derrick en pompend Gregg Allman-achtige orgelklanken. Hier bewijst Derrick dat zijn zang flink wat soul en blues heeft. In Woke Up This Morning is de harmonica van “Dangerous” Don Dove te gast. Het nummer opent als een countryblues stamper en transformeert langzaam in een stevige funky bluesrocker.
Na een mooi atmosferisch piano intro van Johnathan Thomas, waarover Derrick een glijdende gitaarpartij speelt, ontwikkelt Brand New Life zich tot een ballad, die zich kan meten met de betere ballads van Bob Seger. Prima nummer met een krachtig rockend eind vol gierend gitaarwerk. Ook Hangin’ Out With The Blues is een ballad maar dan akoestisch. Dit nummer steunt op de piano en de gitaar van Derrick. De stuwende harde rocker What’s Real gaat meer richting Gov’t Mule. Vol met 70’s hardrock verwijzingen (zoals Mountain). De ballad Hurricane Of Love vertoont wat “Freebird” (Lynyrd Skynyrd) trekjes. De snerpende gitaar voert hier de boventoon. In Georgia Bound stapt Yonrico Scott achter de drums en een stevige funky bluesrocker is het resultaat. Soepel groovend met een ouderwetse funky clavinet solo, die afgelost wordt door een snijdende gitaarsolo van Derrick.
Het door de bonkende drums hypnotiserend klinkende Dig My Grave vertoont qua sfeer, en door de mooie glijdende gitaarpartijen van Derrick, overeenkomsten met het oude geluid van Fleetwood Mac. Yonnico Scott is weer op de drums te horen in de afsluiter Everybody’s Feelin’ Fine en hij zorgt gelijk voor een vette funky groove. De jazzy elektrische piano zorgt samen met de harde priemende gitaar voor een swingende instrumental. Op eind komt nog wat feestelijk gezang voorbij.
En inderdaad….everybody’s Feelin’ Fine. Dat kan ook niet anders na zo’n prima Southern rock album als deze.
Aanrader!!!!

01. Ramblin’ Soul