Derek Sherinian – Oceana

Format: CD / Label: Mascot Label Group / Datum Release: 5 September 2011
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Jeroen Bakker

Derek Sherinian lijkt met de release van zijn nieuwe album Oceana zijn ex-collega’s van Dream Theater net even sneller af te willen zijn. Precies een week voor een nieuwe release van de Amerikaanse progrockers komt de toetsenvirtuoos met zijn nummer zeven en zoals verwacht zijn het niet de minste muzikanten die één of meerdere bijdragen leveren op deze instrumentale verzameling. Zo vinden we drummer Simon Philips die met een paar stevige meppen het openingssalvo voor zijn rekening neemt en vervolgens alle tracks van percussie voorziet, is het Steve Lukather die op Mulholland, Euphoria en Seven Sins te vinden is, terwijl Tony MacAlpine op zowel Five Elements als Mercury 7 enkele ragfijne licks en solo’s laat horen. Na de recente opnamen met Black Country Communion heeft Sherinian tijd gevonden en kans gezien om met bandmaatje Joe Bonamassa vijf minuten heerlijk relaxed ‘los te gaan’ in een jazzy shuffle tijdens I Heard That. Vooral deze combinatie is bijzonder omdat Sherinian aanvankelijk nogal sceptisch tegen hun samenwerking in Black Country Communion leek aan te kijken en al helemaal niet over een eventueel vervolg wilde nadenken. Gitarist Doug Aldrich en het bassistenduo Tony Franklin / Jimmy Johnson completeren het sterrenensemble. Met blues heeft het allemaal weinig te maken of het zou het moment moeten zijn dat de titeltrack Oceana voorbij komt waarin een excellente rol is weggelegd voor Billy Idol-gitarist Steve Stevens. Nee, dit is muziek voor fijnproevers uit de rock-sector met een neus voor uitgekiende melodieuze virtuositeit en technisch vernuft.
Mede door het drukke schema van Sherinian zal Oceana pas op zijn vroegst begin2012 in een live-uitvoering te horen en te zien zijn.

Derek Sherinian – Five Elements by Musictheoriesrecordings

1. Five Elements