Recensie: Dennis Jones Band – WE3 Live

Dennis Jones Band – WE3 Live
Format: CD – Digital / Label: Blue Rock Records
Releasedatum: 3 augustus 2018

Na vijf studioalbums vond Dennis Jones Band het eens tijd worden voor een live album. En ik vind het tijd worden dat wij in Nederland dit prima bluesrock trio ook eens gaan ontdekken! Gitarist Dennis Jones uit L.A. was nog lid van The Zac Harmon Band toen deze band de International Blues Challenge won in 2004. Daarna vond Dennis het tijd worden om solo te gaan en richtte hij zijn eigen band op met bassist Sam Correa en drummer Raymond Johnson.
Dit album werd opgenomen in de Beaver Creek Brewery in Wibuax, Montana en geeft een prima overzicht van de vijf voorgaande albums. Hier is echt sprake van een muzikale eenheid. Deze mannen zijn prima op elkaar ingespeeld waardoor het vlammende gitaarspel van Dennis ten alle tijden ondersteund wordt door een hechte groovende ritmesectie.

Ze gaan van start met Blue Over You, een funky bluesrock nummer met een hoog soul en Robert Cray gehalte. Loom groovend met prima funky bas en vlammend gitaarwerk van Dennis. When I Die is een krachtige shuffle met rauwe hoekige riffs. Een nummer waarin Dennis aangeeft, dat hij nog genoeg te doen heeft. “I got plenty of time to sleep when I die”. Hopelijk wacht Dennis daar nog even mee! In de lui pompende shuffle Passion For The Blues laat Dennis een aantal van zijn muzikale helden voorbijkomen zoals Robert Johnson, Muddy Waters, B.B. King en Etta James. Stray Bullet zit weer in het soulvolle Robert Cray hoekje. Een mid-tempo nummer met fraai huilend gitaarwerk. In de pittig stomende rocker Hot Sauce duiken ook rockabilly geluiden op. De voorkeur voor gekruide sauzen komt er in deze zeer gekruide rocker prima uit middels het snijdende gitaarwerk van Dennis. In de luie funky grooves van Don’t Worry About Me is in de constant brandende gitaarriffs het geluid van Jimi Hendrix te horen. Het Hendrix geluid is ook te horen in de soepel swingende shuffle Super Deluxe en dat komt dan mede door de lome zang van Dennis. Op zijn gitaar tovert hij er zowel bijtende als jazzy soli uit. In de funky shuffle Enjoy The Ride tref je een goed voorbeeld aan van hoe hecht de ritmesectie is. De blues krijgt in You Don’t Know A Thing About Love een licht samba sausje waardoor een loom deinend soulblues nummer ontstaat.
De pompende shuffle Kill The Pain begint als “Black Velvet” van Alannah Myles tot het hard vlammende spel van Dennis het heft in handen neemt en hij het nummer doorspekt met sublieme Hendrix injecties. Big Black Cat is een gesmeerd swingende shuffle met een ietwat jazzy geluid en uiteraard met gierend gitaarwerk.
Na de luchtig swingende funkblues van Devil’s Nightmare en de hoekig pompende bluesrock shuffle I’m Good sluit Dennis het album af met de cover van Albert King’s Born Under A Bad Sign. Dit nummer krijgt een messcherpe harde en funky bewerking met loeiend gitaarwerk van een hoog Hendrix gehalte. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Dennis stiekem wat “Voodoo Chile” door het nummer heen gooit.

Op dit album is er echt te maken met een rockende eenheid. Dennis kan zijn gitaar zowel krachtig laten loeien als subtiel soulvol laten klinken. We hebben hier weer te maken met een echte aanrader voor alle blues(rock) fans!

01. Blue Over You
02. When I Die
03. Passion For The Blues