Recensie: Dennis Johnson – Slide Avenue

Dennis Johnson - Slide Avenue

Dennis Johnson – Slide Avenue
Format: CD. Label:   Eigen beheer. Release: Juni 2014

Tekst: Jan Marius Franzen (http://purplehaze.rtvkatwijk.nl/)

De meester slidegitarist Dennis Johnson brengt een tweede CD uit met de toepasselijke titel “Slide Avenue” met uiteraard technisch uitstekend gitaarwerk. Er staan drie covers van zijn inspiratiebron Robert Johnson op deze vrij korte CD (ca.35 minuten) en zeven  eigen nummers. Het gitaarwerk is op alle nummers zeer verzorgd, maar net te weinig innovatief. Het eerste nummer Singing At The Savoy doet overigens sterk denken aan het werk van Commander Cody and his Lost Planet Airmen uit de jaren zeventig. Sterker nog, het zou er voor kunnen doorgaan. Het laatste nummer She Looks Good had een nummer van Hot Tuna kunnen zijn (met de legendarische “Papa”John Creach op de elektrische viool).  Op dit nummer wordt het vioolspel verzorgd door Joe Craven. Ook zeer verdienstelijk, maar het is al gedaan. Net zoals de covers van het werk van Robert Johnson natuurlijk.

Het hoogtepunt van deze CD is het ingetogen Taj Mahal achtige Ain’t Nobody’s Fool. Naast prachtig gitaarwerk ook zeer sfeervolle zang van Caitlin O’Leary en mooi delicaat toetsenwerk van Kirt Shearer op het Wurlitzer orgel.
Phonographic Blues is ook heel mooi. Dennis Johnson begeleidt zichzelf  op dat nummer op een 12-snarige dobro. Weinigen zullen hem dat nadoen. Als iemand die zo goed op de gitaar is als Dennis Johnson iets minder behoudend te werk zou gaan dan zou er wel iets heel unieks kunnen ontstaan. Blijven volgen deze getalenteerde musicus dus. Wie weet wat de toekomst nog in petto heeft.

Kortom: Voor de echte gitaarliefhebber een waardevolle aanwinst. Voor de (behoudende) bluesliefhebber een mooie CD gemaakt door technisch zeer begaafde muzikanten.

1. Swingin’ At The Savoy
2. Terraplane Blues