Recensie: Dennis Gruenling – Ready Or Not

W166

Dennis Gruenling – Ready Or Not
Format: CD / Label: Backbender-VizzTone
Releasedatum: 22 juli 2016

Tekst: Martin van der Velde

Dennis Gruenling groeide op met country & western en big band muziek. Al op jonge leeftijd was zijn interesse voor muziek gewekt en had hij een behoorlijke verzameling lp’s tot zijn beschikking die hij onder andere gebruikte voor zijn radio programma, dat hij verzorgde tijdens zijn highschool periode. Toen hij op een gegeven moment via een vriend van de familie een harmonica kreeg was zijn interesse al snel gewekt in dit bijzondere instrumentje. Dat was ook het moment dat hij zich ging verdiepen in de blues. Obsessief als Gruenling is, besloot hij zoveel mogelijk blues- en harmonicaplaten te verzamelen die hem zouden helpen bij het ontwikkelen van zijn harmonicaspel. Gruenling ruilde in de periode, 1992/1993 New York in voor New Orleans, om daar een bak aan ervaring op te doen. Wanneer hij weer terug is in New York heeft Gruenling al een behoorlijke reputatie opgebouwd en sluit hij zich aan bij een aantal lokale bands. Door de jaren heen heeft Gruenling het podium gedeeld met Pinetop Perkins, Snooky Pryor, Homesick James, Nappy Brown, John Mayall, Southside Johnny & the Asbury Jukes, Little Sammy Davis, A.C. Reed, Mick Taylor, Jimmy Dawkins, Rod Piazza & The Mighty Flyers, Rick Estrin/Little Charlie & The Nightcats, Kim Wilson, Rusty Zinn, Steve Guyger, Greg Piccolo en Mark Hummel die hem inhuurden als begeleider of uitnodigden voor een jam. In 1999 verschijnt zijn eerste cd onder eigennaam ‘Dennis Gruenling And Jump Time’, gevolgd door ‘Up All Night’ in 2000. In 2001 verschijnt de cd ‘That’s Right!’. Met Richard Sleigh, een andere mondharmonica master en tevens gitarist neemt Gruenling in 2006 de cd ‘Dennis Gruenling & Richard Sleigh, Vol. I’ op. Zijn bewondering voor het spel van Little Walter steekt hij niet onder stoelen of banken op de EP I ‘Just Keep Lovin’ Him’ die in 2008 verschijnt. Ondertussen had hij in Doug Deming And The Jewel Tones een prima touring- en opname band gevonden. In 2012 verschijnt het album ‘Rockin’ All Day’ in deze combinatie. Uiteraard spelen de heren over en weer op elkaars producties mee. Doug Deming And The Jewel Tones zijn dan ook weer aanwezig op ‘Ready Or Not’, die Gruenling heeft uitgebracht op Vizztone Records. Dertien tracks die terug gaan naar de jaren vijftig, waarin de blues en rhyhm & blues hun hoogtijdagen beleven. Op alle tracks die overigens van eigen hand zijn neemt Gruenling ook nog eens, en voor het eerst, alle vocalen voor zijn rekening. Het album werd in een weekend ingeblikt door producer Steve Conte in de Atomic Sound studio, Brooklyn, New York. De cd gaat met een flinke vaart van start met de rocker Knockin’ My Knees, waarin Gruenling behoorlijk van leer trekt op de chromatische harp en Deming meteen duidelijk maakt dat hij deze stijl ook prima beheerst. Eigenlijk geldt dat voor de hele cd, allemaal uptempo swing/rockers als Little Sugar, Ready Or Not en de Rock ’n Roll song Open The Door, waarin Dave Keyes allemaal prima ondersteund op piano. Tenor saxofonist Douche Sasfai vervult op een aantal tracks als Ready Or Not een bescheiden begeleidende rol. Rudimentair gespeelde boogie ritmes, die we ook van John Lee Hooker kennen staan model voor Missing Person. Think Twice gaat van start met een kort harmonica intro dat overgaat naar een heerlijke up tempo swing tempo om vervolgens met de rocker, gevuld met handclaps Give Me Back My Heart naar het laatste nummer te stomen. De cd besluit met het instrumentaal gespeelde Count Chromatic, waarin zowel Gruenling en Deming in een mineur song nog eens flink van leer trekken en laten zien wat ze in huis hebben en dat ze als muzikanten aan elkaar gewaagd zijn. Uiteraard staat Dennis in eerste instantie bekend om zijn fabuleuze mondharmonica techniek, maar ondertussen komt hij met zijn zangkwaliteiten ook aardig weg. Je kunt wel stellen dat Gruenling een uiterst actieve harmonicaspeler is, die het instrument zeer serieus neemt. Lesgeven is voor deze man minstens zo belangrijk dan zelf op het podium staan. Daarnaast houdt hij zich bezig met het verder ontwikkeling van het instrumentje zelf, de harmonica, zeg maar Badass Harmonica. Een topper op alle fronten, geen wonder dat hij met enige regelmaat in de prijzen valt en de nodige awards heeft binnengehaald. Verdiep je ook eens in het oudere materiaal, dat is ook meer dan de moeite waard.

01. Knockin’ My Knees
02. Missing Person
03. Ready Or Not