Denise LaSalle – Mississippi Woman Steppin’ Out – Live!
Format: CD – Digital / Label: JSP Records
Releasedatum: 19 april 2019

Verleden jaar overleed één van de beste soulzangeressen van de oude stempel, Denise LaSalle op 78-jarige leeftijd. Zij was een uitstekend voorbeeld van een bluesy soulzangeres, die bovendien ook niet te beroerd was om een flinke klodder funk door haar muziek te roeren.

Denise werd als Ora Denise Allen geboren in Le Flore County, Mississippi, en zong (uiteraard) op jeugdige leeftijd in de kerk. In het begin van de 60’er jaren vertrok ze naar Chicago waar ze in 1967 een contract bij het befaamde Chess label tekende. Daarna nam zij platen op voor labels als Westbound, ABC, MCA en in de 80’er jaren Malaco. Regelmatig scoorde zij hits in de Amerikaanse blues- en soulcharts.

De live opnames op dit album stammen uit 2007 en al snel wordt duidelijk dat Denise destijds nog steeds over een krachtige en rauwe stem beschikte. Dat wordt al duidelijk in de opener, Juke Joints, afkomstig van het ‘Smokin’ In Bed’ album uit 1997. Een stevig pompend bluesrock nummer waarin Denise’s stem zich als een vis in het water voelt. Ze klinkt hier rauw, fel en ondeugend en wordt begeleid door een solide rockende band, die bestond uit Vasti Jackson (gitaar), Joe Krown (toetsen), Al Wilder (bas), Sammy Allen (drums) en Karen Wolfe (backing vocals).
Blues Party Tonight is afkomstig van hetzelfde album en is een broeierig, lui groovend nummer met priemend gitaarwerk en uiterst rauwe zang. In de tekst komen de nodige blues grootheden voorbij.
Give Me The Strongest Whiskey heette oorspronkelijk “Give Me Yo’ Most Strongest Whiskey en stamt uit 1985. Een stuwend en pompend nummer waarin Denise rauw smachtend aangeeft behoorlijk dorst te hebben. You Can Have My Husband is een soulbluesklassieker, geschreven door Dorothy La Bostrie, die door vele artiesten, zoals Koko Taylor en Irma Thomas, werd opgenomen. Bij Denise is het een luie slowblues waarin ze haar bijnaam “Queen Of The Blues” meer dan waar maakt. Let ook eens op het swingend rollende pianospel van Joe Krown.
Drop That Zero, een uit 1990 stammend nummer, zit meer in het luchtig funkende hoekje van een Betty Wright. De “Wang Dang Doodle” invloeden zijn niet van de lucht in het hoekig swingende Mississippi Woman.
This Thing Called Love is een oudje uit 1971, afkomstig van het ‘Trapped By A Thing Called Love’ album uit 1971 en is een ouderwets deinende soulballad. Daarna gaan we over naar de luchtig swingende funky soul van Lady In The Street, uit 1983, met een heerlijk funky pompend orgel. Down Home Blues – Steppin’ In is een rauw stotende shuffle waarin Vasti Jackson nogmaals bewijst een beul van een gitarist te zijn.
Denise’s concert wordt zeer feestelijk en swingend afgesloten met een cover van Rockin’ Sidney’s My Toot Toot. Een bijna 9 minuten lange feestelijk zydecosoul nummer.

Van een zangeres als Denise LaSalle kunnen de meeste hedendaagse RnB zangeressen, die meestal niet verder komen dan wat semi-gekweld kreunen en steunen, nog wat leren. Zonde dat Denise er niet meer is maar gelukkig hebben we de albums, zoals deze, nog!

01. Juke Joints
02. Blues Party Tonight
03. Give Me The Strongest Whiskey