Recensie: Delta Wires – Born In Oakland

Delta Wires – Born In Oakland
Format: CD / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 30 juni 2017

De zevenmans band Delta Wires komt uit Oakland, USA. Oakland…kwam daar ook niet de band Tower Of Power vandaan? Jazeker!! En net zoals Tower Of Power staan de blazers bij Delta Wires vooraan in hun geluid. Ze mengen hun soul met blues en funk en doen dat op een zeer aanstekelijke manier. Naast invloeden van Tower Of Power kan je daar moeiteloos bands als Chris Daniels & The Kings, Big Twist & The Mellow Fellows en ook Huey Lewis & The News aan toe voegen.

Dit is alweer het zevende album van deze band en het wordt dus hoog tijd dat zij eens door gaan breken. En dat moet met dit album moeiteloos gaan lukken want het is gevuld met alleen maar prima nummers.

De band gaat van start met de funky bluesrocker Sunny Day waarin de hechte blazerssectie direkt op valt. Deze blazers staan ook op de voorgrond in de bluesshuffle Fine And Healthy Thing. Een huppelend nummer met enorm veel soul en overeenkomsten met Huey Lewis. De uptempo rocker Vacation zit helemaal in het Huey Lewis straatje. De Delta Wires klinken echter iets meer bluesrock georiënteerd. Het nummer bevat trouwens een pittige bijtende harmonicasolo van zanger Ernie Pinata. Uiteraard hoort er op dit album ook een bluesy ballad. Hier in de vorm van Your Eyes met prima warm gitaarwerk van Richard Healy en sfeervolle blazers. In Days Of The Week is het weer feest. Een aanstekelijke Huey Lewis-achtige rocker. In tegenstelling tot wat de titel belooft is Devils In My Headset een vrij poppy ballad met een licht blues randje. Fun Time begint met ingenieuze blazerspartijen waarna het over gaat in een lichtgewicht, funky boogie. Door de blazers wordt dit nummer boven het gemiddelde uitgetild. I Don’t Care is een vrolijke soul swinger, zeer aanstekelijk met een onweerstaanbare drive. In The Middle is een zwaar funky instrumentaal nummer met solospots voor alle blazers en de harmonica.
Tot slot komt er nog een swinger voorbij, All I Have To GIve. Wederom erg aanstekelijk.

Liefhebbers van blues-soulrock met blazers raad ik aan om dit album snel te gaan aanschaffen. Heerlijke muziek van prima muzikanten. Live zal deze band ongetwijfeld nog meer aanslaan.
Door de kwaliteitsmusici maakt het niet uit dat de zang ietwat aan de dunne kant is.