Recensie: Deb Ryder – Let It Rain

Deb Ryder front

Deb Ryder – Let It Rain
Format: CD / Label: BEJEB Music
Release: 21 April 2015

Tekst: Jan Marius Franzen (http://purplehaze.rtvkatwijk.nl/)

De CD ‘Let it Rain’ van Deb Ryder is goed ontvangen. De kritieken zijn over het algemeen lovend, en niet onterecht. De in Illinois geboren zangeres, die onder andere bij Big Joe Turner, Charlie Musselwhite, Taj Mahal, en voor haar mentor, Etta James in het voorprogramma stond, beschikt over een krachtige soulvolle stem en is een uitstekende songwriter. Ze schreef alle nummers zelf op deze CD die staat als een huis.

Tony Braunagel, die ook drumt op de CD, levert vakwerk af met een degelijke produktie. De musici zijn top. Op de door de wol geverfde musici Ric Ryder (bas), Mike Finnigan (keys), Johnny Lee Schell en Kirk Fletcher (gitaar), en de blazersectie Lee Thornburg en Lon Price is helemaal niets aan te merken.

Deb Ryder beheerst een veelheid van stijlen met name blues, gospel en jazz. Op de gospelachtige nummers zoals Cry Another Tea is Deb Ryder op haar best. Het smooth jazz nummer Kiss And Dream had echter beter weggelaten kunnen worden. Het is leuk te weten dat Deb Ryder deze stijl ook beheerst, maar het past niet op deze CD. Gelukkig volgt daarna het titelnummer, het ingetogen en mooie Let it Rain. Ma Misere is een cajun-achtig nummer, met Albert Lee op gitaar en David Fraser op accordeon. Ook heel erg goed gedaan, maar het lijkt net iets te veel op Little Feat. En daarmee kom ik op het zwakke punt van deze CD, het is allemaal heel goed gedaan, maar het is allemaal al gedaan. Daardoor boeien met name de bluesy nummers zoals zoals That’s Just How It Is en Can’t Go Back Again minder. Guilty As Sin klinkt een stuk origineler met dat verrassende mannenkoortje. Dat is echt een aanwinst en meteen het hoogtepunt van deze CD.

Kortom: Een goede en degelijke CD met een veelheid van muziekstijlen, die Deb Ryder tot in de puntjes beheerst, maar net iets te weinig avontuurlijk. Het moet toch mogelijk zijn om met zoveel talent iets unieks te maken. Het doet me denken aan Warren Haynes die eens tegen me zei: “Je moet niet proberen je muzikale voorbeelden te evenaren, je moet er naar streven om beter te worden dan zij”. Deb Ryder zou dat moeten kunnen.

Tracklist

01. That’s Just How It Is
02. Can’t Go Back Again