Recensie: Deb Ryder – Enjoy The Ride

Deb Ryder – Enjoy The Ride
Format: CD – Digital / Label: Vizztone Label Group
Releasedatum: 1 juni 2018

Het is nog maar begin juni en nu al heb ik een kandidaat voor mijn eindlijst voor het jaar 2018. Dit vierde album van zangeres-gitariste Deb Ryder heeft namelijk alles wat daarvoor nodig is. Allereerst heeft zij een stem waarin het beste van Etta James, Katie Webster en Koko Taylor vertegenwoordigd is en speelt zij ook nog eens een potje brandende gitaar. Het feit dat er werkelijk niet één minder nummer op het album staat helpt natuurlijk ook. En dan zijn er de prima gastbijdragen van artiesten als o.a. Coco Montoya en Chris Cain en de prima productie van Tony Braunagel en Ric Ryder.

Deb opent haar nieuwe album met A Storm’s Coming. Een lome funky shuffle, die wordt opgesierd door het priemende spel van gitarist Coco Montoya. In dit sompige funknummer bewijst Deb dat zij een rauwe soulstrot heeft, die voorzien is van de nodige gravel. Temporary Insanity is een opzwepende shuffle waarin Deb het gitaarduel aangaat met Kirk Fletcher. Uitslag: onbeslist! Opvallend is ook de zacht huilende harmonica van Pieter van der Pluim. De lekkere lage stem van Deb past perfect in de soulvolle funky blues van Bring The Walls Down waarin Chris Cain een messcherpe gitaarsolo aflevert. Nothin’ To Lose is een onstuimig swingende boogie met een swamprock-achtig geluid en een bronstige harmonica. In de soulvolle slowblues For The Last Time gaat Deb smachtend een vocal duel aan met de al even smachtende Mike Finnegan. Een Bo Diddley beat gaat in What You Want From Me over in uitbundige gospel. Genieten doe ik zeker van Enjoy The Ride. Een stuwend bluesrock nummer met funky grooves en Deb die branderige Hendrix licks uit haar gitaar tovert. Chris Cain treedt weer aan in de funky shuffle Got To Let It Go. Een ietwat “Spoonful”-achtig nummer waarin Deb een duet zingt met Chris en zijn B.B. King-achtige stem. Life Fast Forward is Deb’s swamprock-achtige levensbeschouwing met als boodschap “Press Rewind”. In de swingende blues rumbashuffle (!) Sweet Sweet Love wordt Deb vocaal bijgestaan door Debbie Davis. Een nummer met eenzelfde strekking als “I Just Wanna Make Love To You”. Debbie Davis blijft nog even hangen voor het luchtig funkende Goodbye Baby. In Forever Baby laat Deb zich van haar gevoelige kant horen in een zwoele semi-akoestische ballad. Als afscheid krijgen we de rauwe boogie Red Line met de zuigende en pompende harmonica van Pieter van der Pluim en Deb’s smerige slide.

Een absoluut wereldalbum, die gewoon een plaats in mijn jaarlijst verdient!

01. A Storm’s Coming
02. Temporary Insanity