Death Valley Girls – Darkness Rains
Format: CD / Label: Suicide Squeeze Records
Releasedatum: 5 oktober 2018

DeathValley Girls zijn hoorbaar beïnvloed door het geluid van The Stooges, de oer garagepunk band van Iggy Pop. En ze schamen zich daar ook totaal niet voor. En dat hoeven ze ook zeker niet want hun derde album staat weer boordevol met ongegeneerd rauwe garagepunk met een flinke dosis psychedelica.
Het is dat je weet dat de band uit Los Angeles komt want anders had je kunnen zweren dat dit een band uit Detroit was. Dit even om aan te geven hoe hard en rauw het geluid op dit album is.

De band is gevormd rond Bonnie Bloomgarden (zang, gitaar, orgel) en gitarist Larry Schemel. Op dit album aangevuld door Alana Amram (bas), Nicole “Pickle” Smith (bas), Laura Harris (drums), Laura Kelsey (drums), Glenn Brigman (orgel, keyboards), Mark Cosneros (saxofoon) en Sean Solomon (saxofoon). De van zijn werk met The Black Rebel Motorcycle Club bekende Mark Rains was de producer.

Direct aan het begin van het album word je al verpletterd door smerige fuzzende garagerock riffs, dreunende drums en psychedelische brullende wah wah gitaarsolo’s. En daarbovenop dan nog de paniekstem van Bonnie. De band ramt in (One Less Thing) Before I Die onverstoorbaar door met nog zo’n Stooges-achtige rauwe rocker. Na een blaarvormende gitaarsolo is het nummer over voor je er erg in hebt.
Disaster (Is What We’re After) is de single van het album. In de bijbehorende clip duikt Iggy Pop op. Dit nummer is hoorbaar geïnspireerd door de Stooges klassieker “No Fun”. Er duiken saxofoons op waardoor je gaat denken aan de Stooges ten tijde van hun “Funhouse” album. In het bizar getitelde Unzip Your Forehead zitten riffs die geleend lijken van “Dancing With Mr. D” van The Rolling Stones. Dus dit keer geen Stooges invloeden. Het nummer klinkt door de paniekzang van Bonnie zelfs bij vlagen als een garage uitvoering van Martha & The Muffins. De gitaarriffs in Wear Black zijn niet smerig, ze zijn gewoonweg goor. In een 60’s garagepunk nummer met bubblegum orgel en Bonnie die als een soort gestoorde, enge Lolita klinkt. Abre Camino is een  psychedelische trip met continu laag overvliegende zware gitaarriffs, vol gegier en gekreun. Born Again And Again klinkt als een track van het eerste Black Sabbath album maar dan met zang a la Cyndi Lauper, nadat deze eens flink van de paddo’s gesnoept heeft en daarna haar vibrerende paniekstem op ons los laat.
Daarna is het weer volop tijd voor Stooges riffs in het pompende Street Justice waarin de gitaar dwars door je speakers heen snijdt. Het enige nummer, dat zich op dit album enigszins aan de garage onttrekt is Occupation:Ghost Writer. Dat wil echter niet zeggen dat het dan minder rauw klinkt. De gitaar spuwt nog steeds vuur en Bonnie kronkelt vocaal weer alle kanten op.
Het album wordt afgesloten met de garagemantra T.V. In Jail On Mars. Een mantra van het soort als “We Will Fall” van het allereerste Stooges album.

Wil je je garagerock hard, rauw en eigenzinnig, dan zit je bij de Death Valley Girls meer dan goed!!!

01. More Dead