De Kat – De Kat II
Format: Vinyl Only / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 10 maart 2017

Tekst: Dietmar Terpstra

Zie hier interview met Erik de Vries – De Kat (https://bluesmagazine.nl/interview-met-erik-de-vries-de-kat/)

Erik de Vries, gitarist van de Groningse band De Kat, had vroeger een kat, een wat lomp en onhandig beest, waar desondanks iedereen gek op was. Vandaar dat hij en zijn muzikale matties besloten hun band De Kat te noemen, omdat eigengereidheid en een absoluut vertrouwen in zichzelf en elkaar basiseigenschappen bleken, na vele jams in het vruchtbare Groningse muziekleven. Resultaat is nu het eerste volledige album van De Kat, dat net als de voorafgaande EP naamloos door het leven moet. Ook op internet is De Kat schaars, hetgeen al aangeeft dat het viertal vindt dat het van de muziek moet komen. De band excelleert in hippie-achtige jams, waarin invloeden van Jefferson Airplane, Big Brother & The Holding Company en good old Peter Green moeiteloos doorklinken. De opbouw van de acht tracks, alle zelf geschreven, op Peter Green’s Fool No More na, is ruwweg steeds dezelfde. De band kiest een thema, veelal in mineur, waar bij een solide basis wordt gelegd door bassist Jasper Visser en drummer Sjors de Ruiter. Tegen het eind van het nummer ontstaan furieuze gitaarwolken, waarin ‘losgaan’ het credo is. Alle tracks spelen zich af in slow tot mid tempo, behalve Down The Abbys, dat lekker fel rockt. Fool No More krijgt een liefdevolle bewerking, geheel in de geest van de getroubleerde Brit. Het album is vooralsnog slechts op vinyl verkrijgbaar, vanwege de betere geluidskwaliteit. Van de kwaliteit van de band geeft de plaat een goede indruk, maar mij laat de gedachte niet los dat De Kat vooral een band is die je live moet zien.

Het album ‘De Kat II’ wordt op 10 maart gepresenteerd in Vera in Groningen.

Speeldata:
18 maart Borger – VANSLAG