Recensie: Dawes – Passwords

Dawes – Passwords
Format: CD / Label: HUB Records
Releasedatum: 22 juni 2018

In de Verenigde Staten was het groot nieuws! Actrice Mandy Moore (onder meer bekend van haar rol in “Grey’s Anatomy”) had zich verloofd met Taylor Goldsmith! Ik hoor jullie nu gelijk twee dingen vragen. Wie is Taylor Goldsmith en moet dit ons boeien? Ten eerste: Taylor Goldsmith is de frontman, zanger en gitarist van de band Dawes en ten tweede: neen, die verloving interesseert ons geen reet! Het gaat ons om de muziek!
De band Dawes uit Los Angeles is toe aan haar zesde album. De muziek van deze band is nu niet echt muziek die je regelmatig bij Blues Magazine tegen zult komen. Dat wil echter niet zeggen dat we hier met een slecht album te maken hebben. Totaal niet want Dawes is een band die de meest prachtige pop-rock nummers in zich heeft. Met hier en daar een folky randje.

Het album opent met Living In The Future, een luie rocker met rauw gitaargeluid en het lome stemgeluid van Taylor Goldsmith. In dit nummner wordt een Live-achtig rockgeluid afgewisseld met een haast Coldplay-achtig geluid in het refrein. In Stay Down stapt de band over op een meer akoestisch geluid. Een pop-rock nummer van hoge kwaliteit waarin het geluid van Crowded House doorschemert. Iets wat op dit album wel meer gebeurt. Het is het soort nummer dat ook op het repertoire van Roy Orbison niet zou hebben misstaan. Ook Crack The Case heeft een folky geluid met zwevende synthesizer en Bruce Horsnby-achtig pianospel. In het zwoel swingende, licht funky, Feed The Fire schuift het geluid meer richting Chris Rea. Wederom een popnummer van hoge kwaliteit waarin alle elementen kloppen. Een aanstekelijke melodie, prima zang en een lekkere groove. My Greatest Invention is een georkestreerde pianoballad, die door de fluwelen zang aan Colin Blunstone doet denken. Telescope is een loom, hoekig swingend nummer waarin wederom de Crowded House en Bruce Hornsby invloeden te horen zijn.
De loom zwevende ballad I Can’t Love wordt gedomineerd door het gonzende toetsenwerk. Verloofde Mandy zal niet blij worden van de titel van dit nummer! Na de luchtig swingende pop van Mistakes We Should Have Made worden in de ballad Never Gonna Say Goodbye folky gitaarwerk met een atmosferisch zwevend toetsentapijt gecombineerd.
Tenslotte volgt nog de breekbare ballad Time Flies Either Way met lekker intiem pianospel.

Het geluid van Dawes zal bij lang niet alle blues (rock) liefhebbers in trek zijn maar ik weet zeker dat fans van Crowded House en Bruce Hornsby hier een prima album aan zullen hebben. Een album vol kwaliteitspop!

01. Living In The Future
02. Stay Down
03. Crack The Case