Davy Knowles – 1932 (EP)
Format: CD / Label: Eigen Beheer- WYAN
Releasedatum: 28 april 2017

Tekst: André Wittebroek

Dit album ‘1932’ is een cd op EP formaat en dat houdt in dat het een album is met een kortere speelduur dan een normale cd. In dit geval staan er zes nummers op met een totale speelduur van bijna twintig minuten. Erg kort dus maar de prijs is dan ook lager. Tien euro kost de EP en ik kan zeggen dat het die prijs dubbel en dwars waard is.

Na Davy’s laatste album uit 2016 ‘Three Miles From Avalon’ is er nu dan een volledig akoestisch opgenomen album met alleen zang en gitaar van Davy Knowles. De titel is afgeleid van zijn geliefde  National Triolian Guitar uit 1932 die hij op zijn eerste tour door de Verenigde Staten in Nashville kocht.

Davy:  “Ik speel er veel op en deze gitaar inspireert mij enorm, veel songs zijn erop ontstaan. Nu vond ik het tijd worden er een project mee te doen, dat ook recht doet aan deze gitaar. Mijn producer Anthony Gravino en ik gingen op zoek naar een geschikte locatie buitenaf, geen drukke studio in de stad,  maar een rustige, intieme plek waar de gitaar helemaal tot zijn recht komt. Toen we die plek met een perfecte akoestiek gevonden hadden konden we beginnen.”

Er staan drie eigen nummers op en covers van Tony Knowles, Tony Joe White en Charley Patton.

De cd begint met het energieke First Words Of A Changing Man. Een lekkere deltablues met prima zang van Davy. Dit hele album smelten zang en het authentieke  gitaarspel schitterend samen. Daarna volgt het door zijn vader Tony Knowles geschreven instrumentale Watchmaker’s Blues. Een lieflijk, folkachtige, Keltische slowblues met zeer ingetogen tokkelend gitaarspel. Ogen dicht en je zit op een veranda in het zuiden van de VS over de velden te kijken naar de ondergaande zon met een drankje. Een zalig warme, broeierige, lome sfeer kenmerkt  de song. Het bekende As The Crow Flies van Tony Joe White krijgt een emotionele lading door de hier hese, klagende stem van Davy. De emotie’s spatten ervan af. Zo’n akoestische uitvoering maakt het toch heel anders.  If I Had A Penny is een mooie slowblues, gevolgd door A Spoonful Of Blues , een ode aan Charley Patton, die weleens  de vader van de deltablues wordt genoemd. Een uptempo lied met duidelijke countryinvloeden, heerlijk tokkelend gitaarwerk weer. De EP sluit af met A Liar’s Club waarin de toon van de gitaar meesterlijk klinkt. Een mooie rustige afsluiter van deze pracht EP.

Op zijn vorige cd’s staat de elektrische gitaar centraal en speelt hij een steviger blues. Die stijl beheerst hij geweldig maar nu laat hij zien dat hij het akoestische genre ook perfect beheerst. Heerlijke deltablues die terug gaat naar de basis en door de gebruikte gitaar geweldig klinkt. Zijn stem past er uitstekend bij. Een gouden combinatie.

01. First Words Of A Changing Man
02. Watchmaker’s Blues
03. As The Crow Flies