Recensie: David Vest – David Vest

David Vest – David Vest
Format: CD – Digital / Label: Cordova Bay
Releasedatum: 6 april 2018

Als een acteur als Hugh Laurie al succesvol is met zijn bluesy albums, dan voel ik mij geroepen om een lans te breken voor zanger-pianist David Vest. En deze in Huntsville, Alabama, geboren en tegenwoordig in Canada verblijvende artiest gaat al flink wat jaartjes mee. Hij begon op te treden op veertienjarige leeftijd en was in de 60’s lid van de band The Esquires en even later van Big Joe Turner’s backing band. Nog later toerde hij met Jimmy “T-99” Nelson, Floyd Dixon, Bill Black’s Combo en was hij lid van de Paul DeLay Band.
Op zijn zesde album wordt hij bijgestaan door drummer Billy Hicks, bassist Ryan Tandy, gitarist Tom Bowler en gitarist Peter Dammann. Uiteraard staat de piano centraal op dit album, dat muzikaal ergens tussen Ben Sidran, Dr. John en Mose Allison ronddartelt.

Het album opent met Some Old Lonesome Day, een heerlijk onstpannen jazzy shuffle met zowel sprankelend als stuwend pianowerk. Het nummer doet wat aan John Lee Hooker’s “Help Me” denken. Onweerstaanbaar funky drums zetten Genevieve in. Een pompend funky rhythm & bluesnummer waarin ook de nodige boogiewoogie invloeden zitten, die de funk totaal niet in de weg zitten. De rocker Party In The Room Next Door heeft een authentiek 50’s geluid waarin je ook vroege New Orleans rhythm & blues in terug hoort. Een onweerstaanbaar feestnummer met Jimmie Vaughan-achtig gitaarwerk. Crocodile is een “Hello Josephine”-achtige swinger en dat verraadt gelijk al de New Orleans invloeden. In de lome swinger Leak In The Old Building zitten zowel gospel als Mose Allison invloeden verstopt. Ik wil de stug doorgroovende ritmesectie even in het voetlicht zetten door hun werk in de mellow groover What’s The Matter Now. Een loom jazzy nummer in de beste Ben Sidran stijl.
Het instrumentale Gotta Travel On is een waanzinnig swingend jazzy nummer waarin het geluid van Ramsey Lewis (oude stijl) te horen is. David speelt zich hier echt de blaren op de vingers en zelfs de drumsolo past hier perfect. Alley Oop is in de verte te horen in het hoekig funkende Decolonize Yourself met een snijdende gitaarsolo. David bewijst in Renoviction Man dat hij een rauwe bluesrock shuffle ook niet uit de weg gaat. Als aflsluiter is David solo te horen in de gevoelige pianoballad Lomax.

Wat is dit een heerlijk swingend album!

01. Some Old Lonesome Day
02. Genevieve