Recensie: David Lumsden And Friends – Hues Of Blues

David Lumsden And Friends – Hues Of Blues
Releasedatum: 15 augustus 2018

Na het horen van de Peter Gunn soundtrack raakte David Lumsden verslingerd aan de gitaar en na de Britse 60’s bluesinvasie en vooral na het horen van het Freddie King album ‘Getting Ready’  raakte hij ook nog eens hevig verslaafd aan de blues. En dat is (gelukkig) nooit meer overgegaan. Nadat hij jarenlang de vaste gitarist was in de band van zangeres Hurricane Ruth vond David het nu tijd om als David Lumsden And Friends een album uit te brengen. En als er één ding is wat vooral tot uiting komt op dit album dan is dat zijn liefde voor de blues.
Daarnaast is het voor ons ook nog eens mooi meegenomen dat we hier met een beul van een gitarist te maken hebben, die zijn gitaar zowel subtiel kan laten kreunen als rauw en ongenadig kan laten brullen.

De “Friends” die op dit album meedoen zijn onder andere zangeres Mary Jo Curry, gitarist en zanger Bill Evans, Steve ‘The Harp’ Mehlberg op, je raadde het al, de bluesharp, Wayne Carter (zang, piano), Tim Bahn (Hammond B3), Gary Davis (bas), Arthur Carey Sr. (drums), Reggie Britton (zang, drums), Ezra Casey (Keyboards) en Andon Davis op de slidegitaar.

Het album is hoofdzakelijk gevuld met covers en dat is totaal geen probleem. Zelfs niet bij veel gecoverde nummers als Further On Up The Road en The Thrill Is Gone. Het gitaarspel is namelijk van een dusdanig hoog niveau, dat deze covers hierdoor alleen maar opgesierd worden. Het begint allemaal met een cover van Earl Hooker’s You Got To Lose. Een funky cover met bij vlagen schroeiend gitaarwerk.
Het Bobby ‘Blue’ Bland nummer Further On Up The Road is uiteraard overbekend maar doordat David hier samen met Bill Evans de zangpartijen deelt en ook nog eens een pittig gitaarduel uitvecht is er sprake van een vlammende cover. Wayne Carter is op zang te horen in de cover van Z.Z. Hill’s You’re Ruining My Bad Reputation. Hij heeft een prima soulvolle stem, die hier zeer goed past naast het fel gierende gitaarwerk.
Brush With The Blues is een uiterst subtiele cover van het Jeff Beck nummer met brandend gitaarwerk van David en atmosferisch toetsenwerk van Ezra Casey. Het gaat hier om een live opname waarin opvalt dat het aanwezige publiek gewoon dwars door dit subtiele nummer heen staat te kakelen. Een vervelende trend die de laatste tijd steeds meer de kop opsteekt. What’s The Matter With The Mill is een swingende shuffle met priemend harmonicawerk van Steve ‘The Harp’ Mehlberg. Een lekker meebrulbaar nummer.
In het funky bonkende bluesrock nummer Raised Me Right wordt de zang verzorgd door Mary Jo Curry met haar rauwe rockstrot. Steve ‘The Har’ Mehlberg neemt het vocaal van haar over in On Bended Knee, een funky shuffle met een onweerstaanbare swing.
B.B. King’s Thrill Is Gone is natuurlijk ook overbekend, om niet te zeggen uitgekauwd. Toch voegt David’s cover iets toe, namelijk een licht funky groove waarin zijn priemende gitaar prima uitkomt evenals de soulvolle zang van Wayne Carter. De cover van Buddy Guy’s Cut You Loose klinkt gewoon lekker smerig en dat geldt voor zowel de gitaar als de harmonica.
Rollin’ And Tumblin’ is de bluesklassieker van de hand van Hambone Willie Newbern. Deze cover wordt gedomineerd door ontzettend stuwende drums en schroeiend gitaarwerk. Zo lekker, dat het haast niet opvalt dat we hier met een instrumentale versie te maken hebben. David trekt hier echt alles uit de kast en laat zijn gitaar loeien, schroeien en gieren. Het contrast had in de versie van Ray Charles’ Georgia On My Mind niet groter kunnen zijn. Een ingetogen jazzy versie met prima zang van Wayne Carter.
Uiterst verrassend is de afsluiter. Een intieme semi-akoestische instrumentale versie van Led Zeppelin’s Rain Song, waarin ook het fraaie slidespel van Andon Davis opvalt.

De liefde voor de blues spat van dit album af. Een album, dat ik ook van harte aan alle gitaarliefhebbers kan aanbevelen.

01. You Got To Lose