David Gilmour - Rattle That Lock

David Gilmour – Rattle That Lock
Columbia Records. 18 september 2015

Tekst: Paul Scholman

Het laatste album van David Gilmour verscheen alweer 10 jaar geleden. De gitarist van Pink Floyd doet het kennelijk kalm aan. Nu is daar zijn vierde soloproject Rattle That Lock. De cd doorloopt zomaar een dag in het leven van Gilmour. Wat meteen opvalt is dat het spel van Gilmour direct herkenbaar is en dat zal dan meteen de valkuil zijn. Het zijn weliswaar nieuwe nummers, maar ik waag de stelling te poneren dat Rattle That Lock weinig vernieuwend is. Natuurlijk steken de nummers goed in elkaar. Je kunt er goed naar luisteren, het zijn weer teksten vol emotie en belevenissen, maar vernieuwend zeker niet. De sfeer is redelijk gelijk aan zijn eerdere cd’s, doorspekt met klanken zoals we gewend zijn van bepaalde nummers van eerdere soloprojecten en van Pink Floyd waar Gilmour natuurlijk ook zijn stempel op gedrukt heeft.

David Gilmour - Rattle That Lock (Official Music Video)

De teksten zijn geschreven door Gilmour en zijn vrouw Polly Samson die het leeuwendeel voor haar rekening nam. De cd is opgenomen in zijn eigen studio met Phil Manzanera als co-producer. Veel artiesten hebben hun medewerking verleend aan deze plaat zoals Robert Wyatt, Jools Holland. Ook David Croby en Graham Nash hebben een bijdrage geleverd tijdens een ode aan Richard Wright, de in 2008 overleden toetsenist van Floyd, met wie hij goede en minder goede tijden heeft meegemaakt in de Floydtijd. Gilmour waagt zelfs een voorzichtig uitstapje met een jazzy nummer: The Girl In The Yellow Dress, maar ik kan nu niet direct zeggen dat ik het van de daken zou willen schreeuwen. Er staan ook drie instrumentaaltjes op Rattle That Lock.

Ik kom tot de conclusie dat deze cd eerder behoort tot de categorie Oude wijn in Nieuwe zakken, maar zelfs dat is een cliché. Ik zal eerder het oude geremasterde werk van Floyd opzetten dan deze Rattle That Lock.

1. 5 A.M.
2. Rattle That Lock
3. Faces of Stone