Recensie: David Gerald – N2u

David Gerald – N2u
Format: CD – Digital / Label: David Gerald Enterprises
Releasedatum: 20 april 2018

David Gerald is een relatief nieuw talent aan het bluesrock front. David komt uit Detroit werd in eerste instantie flink door Prince beïnvloed en leerde al op vroege leeftijd ook nog eens de bas, de drums en toetsen te bespelen. Na zijn debuutalbum ‘Hell And Back’ uit 2009 is er nu dan eindelijk het tweede album waarop David wordt bijgestaan door Ronald Thieleman op bas en drummer Geoff Kinde.
In David’s bluesrock is het geluid van de funkrock formatie Living Colour in grote mate aanwezig. Dat komt vooral door de aan Corey Glover herinnerende soulvolle stem van David.

Er staan twee livetracks op dit album waarin opvalt dat David live vooral het geluid van Stevie Ray Vaughan akelig dicht benadert. Zoals in Hug You Squeeze You. Een shuffle waarin zowel het SRV gitaarwerk als de SRV zang aanwezig zijn. De overeenkomsten zijn gewoon eng, hetgeen ik dus als een groot compliment bedoel. David’s gitaar giert en huilt het uit in deze John Lee Hooker cover. Het andere livenummer, Willie The Pimp, klinkt uiteraard ook als SRV met scheurend en brandend gitaarwerk.
Het album wordt geopend door de stevige rauwe bluesrockeer Don’t Wanna Fall In Love. Hier zijn voor het eerst de Living Colour invloeden te horen in dit logge funky nummer met hard, brandend gitaarwerk. N2u is een spacey groovend nummer met aan Jimi Hendrix herinnerend gitaarwerk. Do It All Again is een soulvolle blues, die wat meer richting Robert Cray trekt met warme soulvolle zang van David. In het luchtig funkende Baddest Girl In Town wordt de blues weer vermengd met het soepel swingende Living Colour geluid.
Ook in een soulvolle ballad als State Of Emergency voelt David zich thuis en levert daar een hard gierende solo in af. Zijn gitaarspel wordt vrij jazzy in de loom pompende shuffle Things I Wanna Do. Als je je afvraagt hoe het zou klinken als Living Colour een gitarist als Jimi Hendrix in haar gelederen zou hebben gehad, moet je eens naar Need You Like Now luisteren, een prima  funky soulblues. Het album wordt afgesloten met de pittige rocker You Belong With Me.

David Gerald toont met dit veelzijdige album aan, dat hij een bluesrock talent is waar we goed rekening mee moeten houden.

01. Don’t Wanna Fall In Love
02. N2u