Recensie: Dave Hole – Goin’ Back Down

Dave Hole – Goin’ Back Down
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Dave Hole Music
Releasedatum: 27 april 2018

Wat kan het leven van een blues muzikant toch mooi zijn, zo leest althans de writersnote die bij deze cd zat. Je bent een bluesman van 65 jaar en hebt een negental albums achter je naam. Je bent een grootheid in Australië maar de stress van het op tijd een album af hebben daar heb je geen zin meer in. Dan neem je een sabbatical, koopt het Pro Tools muziekprogramma en je leert jezelf alle trucjes die bij het programma horen. Je speelt alle instrumenten zelf in gaat aan de slag met samples en loops. En na drie jaar heb je de muziek op een cd staan, een cd waarop je alles zelf hebt gedaan. Dit is in het kort de writersnote.

Dan begint nu het werk van de recensent, het begeleidend clipje dat bij de wekelijkse releaselijst zat, daar hoorde ik Rory Gallagher in, meteen was ik getriggerd. Nu is de muziek van Dave Hole geen Rory Gallagher, zijn stijl laat zich lastig omschrijven maar het gitaarspel is wel karakteristiek, met veel slide. En niet zomaar een slide. In tegenstelling tot de gebruikelijke slide van onderaf speelt Dave Hole als gevolg van een ongeluk van bovenaf met de slide. Het geeft het geheel een beetje lab steel gitaar mee, het geeft je een authentiek gevoel. Die slide dat is zijn ding, in elk nummer zit dat slide solowerk.

De cd opent met Stomping Ground en eindigt met Going Back Down en een aandachtig luisteraar zal de gelijkenis in de nummers horen en dat klopt, Stomping Ground omvat de tekst, Going Back Down de gitaarsolo’s. Daar tussenin zit een breed scala aan nummers, van ingetogen ballads zoals Tears For No Reasons, de lekkere blues stamper These Blues Are Here To Stay met een scala aan slide solo’s. Ook mooi is Measure Of A Man, een lekkere op Robert Johnson gebaseerde riff met zijn National Tricone resonator guitar, fijne tekst, top nummer.
Bobby’s Rock is dan weer geheel iets anders, een instrumentaaltje, vleugje Shadows, wat blazers samples er in gemixt en hier weer afgewisseld met dat slide werk. Een rollende bas in het ritme, geschreven zoals Dave zegt “to have some fun with the guitar”.
Used To Be daarentegen is echt lol hebben met je gitaar, het is een ode aan BB King. “In gedachten was ik, de zes minuten, even BB King toen ik dit nummer opnam”, aldus Dave. Een geheel andere kant gaat de cd op met Arrows In The Dark. In dit nummer geeft Dave het geheel een Everly Brothers sausje mee, apart. Om daarna vlammend terug te komen met Back Door Man, strak tempo, vet slide werk.

Bijzonder knap van Dave Hole om al het nieuwe je eigen te maken en een gevarieerde cd af te leveren. De liefhebbers van de slide gitaar komen aan hun trekken met deze cd die geen afbreuk doet het werk wat we kennen van Dave Hole.

01. Stompin’ Ground
02. Too Little, Too Late
03. These Blues Are Here To Stay