Recensie: Dave Alvin And Jimmie Dale Gilmore – Downey To Lubbock

Dave Alvin And Jimmie Dale Gilmore – Downey To Lubbock
Format: CD / Label: Yep Roc Records
Releasedatum: 1 juni 2018

Wat krijg je als je twee rootsgiganten bij elkaar in een studio zet? In het geval van Dave Alvin en Jimmie Dale Gilmore een uitstekend album! Dave Alvin kennen we nog als zanger-gitarist van The Blasters, X en The Knitters en van zijn soloalbums. Jimmie Dale Gilmore is een singer-songwriter uit Armarillo, Texas, o.a. bekend van zijn band The Flatlanders.
En nu hebben ze dus samen een album opgenomen waarop tien covers staan en twee eigen nummers. De stemmen van beide artiesten passen perfect bij elkaar. Het warme, bluesy geluid van Alvin en de doorleefde, Willie Nelson-achtige zang van Gilmore. Een prettige verrassing is het feit dat Van Dyke Parks op drie nummers de accordeon bespeelt.

Hij is voor het eerst te horen in de deinende rootsballad Silverlake, dat door Gilmore gezongen wordt. Door de accordeon maar zeker ook door het sprankelende gitaarspel van Alvin heeft dit nummer een duidelijk Tex Mex stempel. Het tweede nummer waarop Van Dyke Parks mee doet is The Gardens. Een nummer van de in 2008 overleden Chris Gaffney, die deel uitmaakte van Dave Alvin & The Guilty Men. Hier hebben we te maken met een lome Tex Mex ballad, die fans van Ry Cooder in zijn Tex Mex periode zeer zeker zal aanspreken. De laatste track waarin we Van Dyke horen is de cover van het Lloyd Price nummer Lawdy Miss Clawdy, dat hier een feestelijk swingende uitvoering krijgt. Een soort mix van rhythm & blues en Tex Mex. Dave Alvin is te horen met een vurige gitaarsolo.
Het album wordt geopend met het eigen nummer Downey To Lubbock. Een lome, branderige bluesshuffle met een al even branderige slidegitaar van Nick Forster. Stealin’ Stealin’ is een nummer van Will Shade, “bekend” van de Memphis Jug Band. Een luchtige countryblues swinger met Nick Forster op de mandoline en Alvin op de Resonator gitaar. July, You’re A Woman is een cover van het John Stewart nummer en is een ontspannen shuffle van het folky soort met wederom een belangrijke rol voor de mandoline van Nick Forster. Dave Alvin’s warme stem past perfect in dit nummer, evenals zijn priemende gitaar. De Lightnin’ Hopkins cover Buddy Brown’s Blues opent als een breekbare akoestische blues maar ontpopt zich als een stuwende shuffle met knorrende sax van Jeff Turmes (van The Peter Malick Group) en rockende piano van ex-Flying Burrito Brothers lid Skip Edwards.
Get Together kennen de ouderen onder ons misschien nog wel als de hit voor The Youngbloods. Dit door Dino Valenti (Quicksilver Messenger Service) geschreven nummer is op dit album drastisch in tempo verlaagd waardoor een intieme en lome uitvoering ontstaat. De traditional K.C. Moan is een breekbare ballad met broeierige lapsteel gitaar van Nick Forster en wederom schrijnend hard gitaarwerk van Dave Alvin. De akoestische ballad Billy The Kid And Geronimo is afkomstig uit de pen van Dave Alvin. Een zeer fraai atmosferisch nummer. Ook Woody Guthrie’s Deportee – Plane Wreck At Los Gatos krijgt een broeierige uitvoering waarin Colin Gilmore ook op zang te horen is.
Het album wordt uitbundig afgesloten met de cover van Brownie McGhee’s Walk On. Een stuwende gospelshuffle, die gedragen wordt door de swingende piano van Skip Edwards en de pompende harmonica van Jimmie Dale Gilmore.

De beide roots giganten hebben een prima album afgeleverd waarop ook genoeg lekkers voor de bluesliefhebbers te vinden is.

01. Downey To Lubbock
02. Silverlake