Recensie: Dany Franchi – Problem Child

Dany Franchi – Problem Child
Format: CD / Label: Station House Records
Releasedatum: 18 mei 2018

Tekst: Martin van der Velde

Dany Franchi heeft voor de opnames van ‘Problem Child’ een aantal zeer gerenommeerde muzikanten om zich heen weten te verzamelen. Deze in 1990 in Genua, Italië geboren zanger gitarist heeft voor dit project niemand minder dan toetsenist Jim Puch, drummer Wes Starr en Anson Funderburgh tot zijn beschikking gehad. Tevens blazen The Texas Horns, die bestaat Kaz Kazanoff, John Mills en Jimmie Shortel op een flink aantal tracks mee en of dat niet genoeg is komt Greg Izor op Eddie Taylor’s Big Town Playboy een partijtje harmonica mee spelen. Om het rijtje compleet te maken, Andy T mag op Don’t Steal My Time de rhythm gitaar partijen invullen en Nate Rowe voorziet de zaak naast backing vocals van de lage noten, zowel op basgitaar als contra bas. Dit groepje door de wol geverfde muzikanten staat uiteraard garant voor kwaliteit. Franchi, die in 2008 zijn muziekstudie in Milaan succesvol weet af te ronden richt in 2011 de Dany Franchi Band op. Hij heeft zich laten beïnvloeden door gitaristen als  BB King,  Albert King, Muddy Waters, Jimmy Roger, Robert Cray, Jimmie Lee Vaughan, Stevie Ray Vaughan, Eric Clapton en Jimi Hendrix. Al snel weet hij, door het verzorgen van het voorprogramma van onder andere Popa Chubby, Otis Grand, Carvin Jones, Sean Carney, Omar Coleman, Jack Bruce en Robin Trower in het Italiaanse circuit naam te maken. In 2012 verschijnt zijn eerste album ‘Free Feeling’, waarop hij ondersteuning krijgt van ‘Guitar’ Ray Scona en Sean Carney. Twee jaar later wordt deze schijf opgevolgd door ‘I Believe’. Ook voor deze schijf lukt het hem om klinkende namen aan zich te binden en zo leveren  muzikanten als Sean Carney, Long Tall Deb,en Ray Fuller waardevolle bijdrages aan deze uitgave.
Ondertussen tourt hij wereldwijd met optredens op festivals als Blues From The Top in Colorado (USA), Dallas International Guitar Festival in Texas (USA), Blues’n Jazz Rallye in Rapperswill (CH), Olsztyn Blues Festival (PL) en het Spaanse Augustibluus Festival.

Voor de opnames van ‘Problem Child’ reist Franchi af naar de fameuze Wire Recording Studio in Austin, Texas alwaar onder leiding van Stuart Sullivan, die voor zijn engineerswerk een Grammy award heeft mogen ontvangen, de songs worden ingeblikt. Op de eerste track Back To The River, dat een mix is van soul en funkyblues is het meteen alle hands aan dek. De Texas Horns leggen samen met de ritme sectie een gedegen bodem neer waarover Dany Franchi een solo speelt die me doet denken aan het spel van Robert Cray. In de rocker Give Me A Sign is het vlotte pianospel van Jim Pugh heel bepalend voor de sound, een rol die bij deze geroutineerde muzikant in goede handen is. Tijd voor een eerste cover, en wat voor één, Eddie Taylor’s Big Town Playboy, een shuffle die een geweldig mooie lome uitvoering kent en waarop Greg Izor vakkundig op harmonica komt ondersteunen.
Dany blijkt over prima vocalen te beschikken, dit alles maakt deze track tot één van de favorieten van dit album. Real Love is van een heel andere orde, met wederom de Texas Horns aan boord schuift Franchi met deze kalme ballad op richting soul, om vervolgens de groovende shuffle Run Around in te zetten. Met heerlijk staccato gitaarspel in You Don’t Want Me herleeft de sound van Guitar Slim, Earl King en Jimmy Lee Vaughan. Ook Don’t Steal My Time mag je scharen onder de shuffles, echter hier met een fraaie rol van de Texas Horns die het geheel jazzy laten klinken. Dat Dany zijn klassiekers kent blijkt wel uit Sen-Sa-Shun, een instrumentaal werk van Freddie King.
Dan zijn we aangekomen bij de eerste slowblues op dit album My Only One, waarop Dany Franchi zijn licht hese zangstem met fraaie gitaarlicks aanvult en Jim Pugh voor een gedegen Hammond tapijtje zorgt. Big Kind Hearted Man beweegt zich meer richting New Orleans maar herbergt ook gospelinvloeden in zich. Op Everything Gonna Be Alright, een track die geschreven is door Willie Dixon gaat deze veelzijdige gitarist terug naar de sound van de West Side of Chicago, toen Magic Sam met de nodige reverb op zijn gitaar zijn mooiste materiaal vastlegde voor Delmark records.       Heerlijk!! Na het wat moderner klinkend Wana Know zijn we aangeland bij de laatste track, dat tevens de titel van de cd is Problem Child, waarop Dany met minimale begeleiding van bas en drums zichzelf begeleidt met fingerpicking stijl gitaarwerk en waardoor er een mooi authentiek sfeertje ontstaat. Wanneer Anson Funderburgh zijn enthousiasme over Dany met de volgende woorden uitspreekt “Dany Franchi is one of the biggest and most promising Blues musicians of his generation, his Fender Stratocaster and his talent will make him stand out in the Blues scene, respecting tradition while incessantly finding his original and unique sound. Dany is one of my favorite young Blues artist. He has an exciting fresh approach to the music while keeping it honest”, dan mag deze jonge bluesmuzikant dat als een groots compliment opvatten. Funderburgh heeft daar geen woord teveel mee gezegd!

01. Back To The River
02. Give Me a Sign
03. Big Town Playboy