Danny Schmidt – Standard Deviation
Format: CD – Digital / Label: Live Once Records
Releasedatum: 29 maart 2019

In singer-songwriter kringen is de Amerikaanse zanger-gitarist Danny Schmidt al een behoorlijk groot begrip. En dat mag ook wel want hij is inmiddels al aan zijn tiende album toe. Een album, dat vol staat met warme, breekbare en intieme nummers. Danny is in het verleden vaak vergeleken met grootheden als Leonard Cohen en Townes Van Zandt en deze vergelijkingen zijn zeker terecht.
Met name de naam van Leonard Cohen duikt meerdere malen op op dit album en dat komt ook voor een groot deel door de hemelse achtergrondzang, die verzorgd wordt door Mira Stanley Costa, Cara May Gorman, beiden uit de band The Sea The Sea en Danny’s echtgenote Carrie Elkin. Daarnaast speelt multi-instrumentalist Fats Kaplin (pedal steel, viola, viool, banjo en mandoline) een belangrijke rol.

Het album wordt geopend door Just Wait Til They See You, een intiem folknummer waarin Danny’s honingzoete, breekbare stem prima combineert met de al eerdergenoemde achtergrondzang. Fats Kaplin verzorgt hier de fraai zwevende pedal steel. De sfeer blijft intiem en breekbaar in Words Are Hooks. Een broeierige, zacht bonkende ballad. In de intieme folkballad Standard Deviation vallen de sfeervolle piano van Will Robertson en de stemmige viola op in een nummer, waarin ook de stijl van een Gordon Lightfoot is terug te horen.
De pedal steel zweeft je zacht tegemoet in de breekbare ballad Blue-Eyed Hole In Time met wederom schitterende achtergrondzang. Newport ’65 gaat over het baanbrekende optreden van Bob Dylan op het Newport Folk Festival in 1965 en dan ontbreekt uiteraard een Dylanesque harmonica niet, bespeeld door Southpaw Jones. Dit nummer bevat ook wat snippers van “The Times They Are A-Changing”.
Agents Of Chance is een iets luchtiger deinend nummer met een hoog Leonard Cohen (“Hallelujah”) gehalte met Fats Kaplin, die het druk heeft met zowel de mandoline, de banjo als de pedal steel. In Last Man Standing gaat Danny op de tropische Caribische toer waarin hij een gospelgeluid mengt met een Taj Mahal-achtige swing. The Longest Way is daarna een sprankelend folknummer waarin, als je goed luistert, Pete Seeger invloeden te horen zijn. Een opgewekt nummer met prima country fiddle solo. De intiem deinende folkballad Bones Of Emotions klinkt als een mix van Leonard Cohen en David McWillams.
Danny sluit het album op indrukwekkende wijze af net het intieme We Need A Better Word.

Danny Schmidt levert een uitstekend album af, dat zijn weg zeker zal weten te vinden naar de liefhebbers van intieme en breekbare singer-songwriter muziek.

01. Just Wait Til They See You