Danny Marks - Cities In Blue

Recensie: Danny Marks – Cities In Blue
Release datum: februari
2016. Eigen beheer.

Tekst: Patrick Struijker Boudier (http://twitter.com/p_okee)

Relaxed en boeiend album dat een stijlkaart aan blues en blues-gerelateerde muziek laat horen. Cities In Blue is een uitvloeisel van het tv-programma onder dezelfde naam dat Danny Marks presenteert. Dat programma biedt een muzikale reis door steden die cruciaal zijn geweest in de ontwikkeling van de blues, zoals New Orleans, Memphis en Chicago.

Danny Marks heeft een muzikale geschiedenis die teruggaat tot in de jaren zestig. Hij maakte deel uit van Edward Bear, een Canadese pop-rock groep uit Toronto, die verkooprecords verbrak met hun debuutalbum. Nadat hij uit die band stapte, deed hij veel sessiewerk in de jaren zeventig en zat hij onder meer in Jericho, een band bestaande uit topmuzikanten uit Canada, onder leiding van Albert Grossman (manager van o.a. Bob Dylan, Janis Joplin en the Band). Ook speelde hij samen met onder meer de Average White Band, Ronnie Hawkins, Bo Diddley en Stephen Stills.

De jaren daarna had Marks zijn eigen radioshow zoals Hum Line, een landelijke tv-show, Stormy Monday met live-optredens van muzikanten en bands en sinds een flink aantal jaren de radioshow BLUZ-FM. In die show verkent Danny Marks de vele kanten van blues en spreidt hij zijn uitgebreide kennis van blues tentoon in verhalen over dat muziekgenre. In 2006 ontving Marks de Blues with a Feeling Award voor zijn lifetime achievement in music and broadcast.

Cities In Blue ligt in het verlengde van zijn radioshow BLUZ-FM. Net als in dat programma neemt Danny Marks de luisteraar mee op reis naar de geschiedenis van de blues en toont hij de vele facetten van het genre. Naast Marks op gitaar en zang zijn ook onder anderen pianist Julian Fauth, mondharmonica-speler Dave Rotundo, The Whiteley Brothers en gitarist Rob Piltch te horen. De hoesfoto is een eerbetoon aan een van de weinige bekende foto’s van Robert Johnson.

De blues die op de plaat te horen is, heeft zijn wortels in o.a. New Orleans, Mississippi, Memphis, Houston, Chicago en New York. Zelfs die plaatsnamen komen terug in de songtitels. Verwacht geen hard scheurende gitaren of stevige bluesrock. Dit is plezierige laidback blues. Houston to L.A. kietelt aangenaam het oor van de luisteraar met fijne blazers en een luchtige gitaar. Belt Line Blues is meer country flavoured, terwijl Once I Was Crazy meer een lome New Orleans sfeer heeft. In Kansas City Shout speelt de piano een heerlijk honky tonk riedeltje en Memphis Got Soul neigt door de prominent aanwezige blazers naar soul (maar dat was  wellicht te verwachten met zo’n songtitel).

Land Where Blues Began is het minste nummer van de plaat. Hoewel het snijdende gitaarwerk in het lekker is, doet het gebruik van Auto-Tune in dit nummer (denk aan Cher met het lied Believe) de song teniet. Beter is Blues Came To Chicago met een prettig jankende mondharp en slide. Het instrumentale Lights Out rondt de plaat aangenaam af.

Cities In Blue is een fijne staalkaart van het genre blues. Danny Marks toont zich hier verliefd op het genre en dat slaat over op de luisteraar. Een fijn relaxed album.

1. Houston to L.A. (2:11)
2. Belt Line Blues (2:50)