Danny Bryant - The Rage To Survive

Danny Bryant – The rage to survive

Format: CD, Vinyl, Digital
Label: Jazzhaus Records
Release 29 oktober 2021

Tot mijn spijt moet ik bekennen dat ik Danny Bryant niet in mijn blues collectie heb en ook nog nooit live bezig heb gezien. Best wel vreemd voor een bluesartiest met veel Cd’s op zijn naam en die vaak in Nederland te zien was. Zo speelde hij recent nog tijdens het New blues festival in Assen. Als recensent denk je dan ga ik zijn blues catalogus luisteren of neem ik deze CD en Danny Bryant als compleet nieuw. Ik heb voor het laatste gekozen om niet bevooroordeeld te zijn.

The rage to survive opent met de titeltrack en die geeft mij als liefhebber van stevige blues rock meteen een goed gevoel. Zijn zware wat norse stem daar moet je even wennen maar zodra hij zijn solo’s inzet hoor ik gelijk zijn klasse. Het vervolg Trouble with love begint met een vet basloopje en een donkere gitaarriff. Kwistig strooiend met gitaarlickjes die uitmonden in een heerlijke solo, zijn dit nummers waar hij zich in thuis voelt zo te horen. Danny Bryant wordt wel eens vergeleken met Water Trout zo lees ik en al luisterend naar Make me pay zit daar wel wat in.

Verrassend op de openingsnummers is de inzet van Invisible me, deze blues ballad die opent met een trompet, iets wat je niet verwacht. Ondersteunt door minimalistische pianospel zingt Danny met pijn in zijn stem, het past. Invisible me bouwt zich langzaam op naar de climax, een gitaarsolo die gevoelig maar tegelijkertijd scherp is. Een vergelijking met Gary Moore is niet ver weg, die kon ook wonderschone gitaarsolo’s produceren in zijn blues ballads. In die ballads en slow blues daar is Danny Bryant op zijn best zoals in slow blues Rains stopped play. Een prachtige ballad waar alles in zit, hoe hij zijn solo wegzet in het nummer, puur genieten. Het is nog niet op met het moois op deze CD, de afsluitende ballad Westport is magistraal, alleen al de afsluitende solo die hij naar het einde van het nummer uitspeelt zo getergd, heerlijk.

Danny Bryant, zo blijkt, speelt de blues die ik mooi vind, veel slow blues en ballads, vol heerlijk gitaarwerk. Ik moet zijn ander werk ook eens gaan beluisteren en hem zeker eens live gaan zien. Dat kan want Danny Bryant is bezig met een tour die hem ook in 2022 ook naar Nederland brengt, als het met de Corona meezit tenminste.

Tour data:
21 jan Lelystad – Corneel
23 jan Zierikzee – Brogum 1