Danni Nicholls – The Melted Morning
Format: CD – LP – Digital / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 12 April 2019

Tekst: Paul Op den Kamp

Je hebt soms van die zangers en zangeressen wiens stemgeluid zo mooi is, dat het eigenlijk helemaal niet uitmaakt wat ze zingen. Het vaak genoemde “het telefoonboek voordragen” zou als het door Danni  Nicholls ook geweldig zijn. Wat direct opvalt is de schitterende stem van de zangeres. Donker van klankkleur zingt ze alsof Joni Mitchell eind jaren zeventig was gestopt met roken.

Een korte biografie van de zangeres: 33 jaar jong. Bracht al drie albums en twee EP’s uit. Genomineerd voor de ‘American Music Associaton UK’ in de categorie Artiest van het jaar. In het verleden was ze het voorprogramma van The Secret Sisters en Lucinda Williams.

Bij het schrijven van deze recensie heb ik moeten zoeken naar wat nu een duidelijk omschrijving van deze muziek is. Welke namen of stijlen duidelijk maken hoe deze prachtige muziek klinkt. Stel je voor: het jazzy gevoel van Norah Jones, de spirituele soul van George Harrison, de verdrietige eenzaamheid van Rickie Lee Jones als ook de folk van Linda Thompson. Muziek waarin alle emoties en gevoelens voorbij komen, zoals dit uiteraard in het leven zelf ook het geval is.

Nu kunnen liedjes je emotioneren ongeacht het onderwerp. Maar persoonlijk had ik nooit gedacht door een lied over limonade tot tranen toe geroerd te worden. Een piano begeleiding als een warme zomers bui samen met die hemelse stem. Over hoe je in moeilijke tijden het beste kunt ontsnappen door limonade te drinken en van achter het raam naar de regen te kijken. Prachtnummer!
Beetje een dooddoener, maar als je de komende tijd maar één album koopt… laat het dan de gesmolten ochtend van Danni Nicholls zijn. Laat een promotor haar naar ons land halen voor concerten.

01. Wild As The Water
02. Losing It