Danielle Nicole

Danielle Nicole Band – Wolf Den
Format: CD / Label: Concord Records
Releasedatum: 2 oktober 2015

Tekst: Fons Delemarre

Het kan niet anders gezegd worden: de muzikanten van de clan rond de broertjes Dickinson/North Mississippi All Stars hebben het weer geflikt. Een jaar geleden verscheen uit het kamp van deze heren de prachtige cd ‘Freedom & Dreams’ (zie: https://www.bluesmagazine.nl/recensie-north-mississippi-allstars-and-anders-osborne-nmo-freedom-dreams/) en nu is er dan de cd ‘Wolf Den’ van de Danielle Nicole Band. Danielle Nicole (voluit: Danielle Nicole Schnebelen) speelde een aantal jaren in de Amerikaanse bluesband Trampled Under Foot. Onlangs verscheen haar eerste volledige cd, ‘Wolf Den’. Vanaf de eerste groovende bastonen hoor je de belofte die dit album waar gaat maken. Wolf Den zet de toon voor een zeer sober geïnstrumenteerd en daardoor zeer effectief en puur klinkend bluesalbum. Op de cd Wrong Side Of The Blues van Trampled Under Foot (2011) tekende zich al af dat Danielle een geweldige zangeres is. Maar nu, met deze zeer ‘to the point’ spelende band, komen haar kwaliteiten nog veel beter tot hun recht. Wat een bassiste en wat een zangeres! Soul en nog eens soul, vertolkt in een perfect zittende bluesjas. Danielle Nicole blijkt prima uit de voeten te kunnen met het geluiden en grooves uit het verleden. Als je een ‘Beast Of Burden’-geluid, zoals ooit gedaan door Bette Midler, kunt maken in Waiting For Your Love is dat een geval van: ‘Goed geluisterd en creatief gebruikt’. Hetzelfde geldt voor Take It All, waar haast onbeschaamd Bring It On Home To Me in doorklinkt. Geen punt, als je het maar respectvol en geloofwaardig doet; en dat is hier zeker het geval. Lijkt de lick van You Only Need Me When You’re Down op Tequila? Misschien wel, maar so what? Het nummer staat als een huis, met name door de zang van Danielle Nicole. Rustpunten op Wolf Den zijn de slepende ballads Just Give Me Tonight en Easin’ Into The Night. Ook in deze nummers valt op hoe soulvol de zang van Danielle Nicole is. Ann Peebles zal het met plezier aanhoren. De band creëert een sober en daardoor zeer doeltreffend geluid, dat de soulvolle zang van Danielle alle ruimte geeft uitmuntend te klinken. Hoe ‘uitgekleder’ het geluid van de band, hoe beter. Dat is heel goed te horen op Wolf Den,het loom-groovende titelnummer van het album. Track twee, How You Gonna Do Me Like That is pure soul in de beste Atlantic-traditie, met een glansrol voor de zang van Danielle, de backing vocals en het orgel van Mike ‘Shinetop’ Perkins. Een aantal nummers is in New Orleans opgenomen en om dat te ‘bewijzen’ laat de Danielle Nicole Band in In My Dreams een shuffle horen waar Dr. John zich niet voor zou schamen. Ook de gitaarsolo en de pianosolo zijn in dit nummer verraderlijk simpel en daardoor uiterst effectief. De eenvoudige rockers Didn’t Do You No Good en It Ain’t You vallen in hun krachtpatserij een beetje uit de toon en doen afbreuk aan het album, omdat Danielle zichzelf op deze nummers overschreeuwt. Helaas kiest producer Anders Osborne in een aantal gevallen voor onnodige fratsen in het geluid. Jammer, want het moet voor Danielle Nicole en haar band zonder meer mogelijk zijn een super-album met alleen maar echte originele, doorleefde en transparante nummers te maken. ‘Kill your darlings’ is een moeilijk en pijnlijk proces, maar het is noodzakelijk om te komen tot een 100% top-album, met alleen maar ijzersterke nummers. Voor de broodnodige duidelijkheid: Wolf Den is een overrompelend goed album en als je naar live-opnames op http://www.daniellenicolekc.com/ kijkt, zie je dat ze live haar mannetje staat.

Van een van de muzikanten in de band van Devon Allman hoorde ik onlangs dat Danielle Nicole samen met hun band heeft opgetreden; prima koppel, die twee bands. Momenteel tourt ze met George Thorogood en Buddy Guy. Het is te hopen dat de Danielle Nicole Band deze zomer haar opwachting komt maken in Nederland. Ze is zeer geschikt als extraatje voor de line-up van het Holland International Bluesfestival, 3 en 4juni in Grolloo!

01. Take It All
02. How You Gonna Do Me Like That
03. Wolf Den