Recensie: Dani Wilde – Songs About You

Dani Wilde - Songs About You

Dani Wilde – Songs About You
Format: CD. Label: Bri-Tone Records. Release: Mei 2015

Tekst: Jan Marius Franzen (http://purplehaze.rtvkatwijk.nl/)

November 2013 vertelde Dani Wilde dat haar nieuwe album er aankwam. We hebben er lang op moeten wachten maar nu blijkt: het was het wachten waard. Eind 2013 bracht ze twee singles uit op haar eigen label Bri-Tone Records: Loving you, dat ook terug te vinden is op dit nieuwe album Songs About You. Heel ander werk dan op haar derde studio album Juice Me Up uitgebracht door Ruf records in 2012, een sterk album met veel blues- en soulinvloeden. De singles Loving you, die de European Country Music Charts Top 40 haalde, en haar kerstplaat Love Hurts waren een voorbode van wat nu door Dani Wilde is uitgebracht.

Dani is een zeer veelzijdige muzikante en een zeer begaafde zangeres. Ze zingt bijvoorbeeld ook als hoge sopraan in een koor dat werken van Tchaikovsky en Stravinsky ten gehore brengt. Songs About You is dus het vierde studioalbum dat Dani Wilde uitbrengt en het is echt heel iets anders dan haar voorgaande werk. Sommige verstokte bluesliefhebbers zullen er net zoals ik aan moeten wennen. Maar hoe meer je deze dc draait hoe beter die wordt.

Prachtige composities, mooi en breekbaar gezongen. Alleen al het eerste nummer Open Road is de aanschaf van deze cd waard. Voor mij is dit de zomerhit van 2015. Dromerige zang, verfijnd pianospel en mooi akoestische gitaarlijnen. De tekst is ook verbluffend goed, evenals op alle nummers die daarop volgen. Subtiel maar toch krachtig, ragfijn gezongen en gespeeld, maar wat wil je ook als top sessiemuzikanten als Fergus Gerrand op drums (Madonna/Sting), Roger Inniss op bas (Chaka Khan), Janos Barrista op piano (Jimmy Ruffin), Greg Coulson op orgel (The Selecter) en Bethany Porter op cello (Peter Gabriel/Kula Shaker) hun medewerking verlenen.

Naast Open Road zijn ook That Ain’t Love met fraai cellospel, het ingetogen countryachtige Let Me Be Your Sunshine en het iets steviger Cruel World absolute hoogtepunten op de cd die met veel gevoel geproduceerd is door Stuart Dixon. Heel iets anders dan haar vorige cd’s maar minstens even goed, zo niet beter! In ieder geval uniek en heel anders dan de ‘girls with guitars” waar zij furore mee maakte. Kortom: Kippenvel!

1 – Open Road
2 – Change Your Mind
3 – That Ain’t Love