Recensie: Dana Gillespie Meets Al Cook And His Original Al Cook Band – Take It Off Slowly

Dana Gillespie Meets Al Cook And His Original Al Cook Band – Take It Off Slowly
Format: CD – Digital / Label: Wolf Records Intl GmBH
Releasedatum: 15 november 2018

Tekst: Wim Velderman

Broeierig sfeertje, tenminste dat wil Dana ons laten ervaren. Muziek die je zo maar terugwerpt naar vooroorlogse jaren in een achteraf kroeg van een oude wijk van Londen of Wenen. Uitdagende teksten met een knipoog gezongen door Dana en begeleid door de band van Al Cook. In ieder geval gaat het hier om boogie-gerelateerde songs waarbij je moeilijk kunt blijven stilzitten. Boogie met een heerlijk tempo en een ervaren zangeres.

Dana Gillespie komt oorspronkelijk uit omgeving Londen en zingt al ruim 45 jaar. Ze heeft dan ook meer dan zestig albums op haar naam staan. Een carrière waar ze radio, theater, film en sport (ze was ooit Brits waterski-champion) combineerde met het performen van de blues. Als 15-jarige werd ze gegrepen door de blues tijdens het bijwonen van een concert van de Yardbirds. In 1964 nam ze haar eerste song voor het PYE-label op met muzikale ondersteuning van Donovan. Dylan en Bowie kwamen regelmatig over de vloer en Dana zong in menig musical (Tommy, Jesus Christ Superstar bijvoorbeeld). Kortom ervaring genoeg  en een netwerk waar je u tegen zegt. En inderdaad luisterend naar deze cd concludeer ik nuchter dat ze inderdaad uitstekend zingt. Een stem met een laag timbre, een tikkeltje ordinair klinkend en dat was nou juist de bedoeling bij de gekozen songs.
“Ondeugende”songs, een paar zelf geschreven en de rest covers weten het broeierige sfeertje goed te treffen.

Oostenrijker Al Cook is ook een man van dezelfde generatie als Dana, halverwege de zeventig. In eigen land is Al Cook een graag geziene bluesmuzikant (zang, gitaar) en samen met z’n band heeft hij veel ervaring zowel in de studio als op het podium. Een prima match dus. Waan je even in de tijd van de jeugd van deze twee en je voelt het sfeertje wel aan.
Leuke blues , drankje erbij en je hebt een gezellig uurtje. Of je het bevel opvolgt? Dat mag je zelf weten. TAKE IT OFF SLOWLY.

01. I Want My Hands On It
02. No More Waiting