Dana-Fuchs-Songs-From-The-Road

Dana Fuchs – Songs From The Road CD+DVD
Label: Ruf Records 9 september 14

Door: Jan Hogenberg

Deze dame moest ooit haar geld verdienen in een stripbar in New York om daarmee haar appartement te betalen. Om echt door te kunnen breken moest ze avond op avond de bühne op met zingen en dan is het een eind rijden van haar geboorteplaats Wildwood, New Jersey naar New York. Echter, deze appartementen zijn niet te betalen, wel als ze behalve achter de bar staan er ook bovenop klom en ging dansen dan kreeg ze hiervoor $1000 per avond.

Het appartement werd betaald maar ook andere zaken zoals cocaïne en welke drugs er ook maar voorradig waren. Het einde leek nabij totdat Jon Diamond, gitarist van haar band, haar opving in haar vrije val. Op een avond besloot hij met haar een bluessong te spelen en zodoende leerden ze elkaar kennen. Nadat haar zus zelfmoord pleegde werd ze opeens wakker en ging bij Jon wonen en was weer terug op aarde.

Dana is geboren als 6e kind in een gezin waar pa altijd zijn woede op het gezin uitte. Wel brachten haar ouders haar mee naar allerlei concerten zodat de muziek wel met de juiste paplepel werd opgediend. Als 6-jarige stond ze al op de planken met het First Baptist Gospel Choir. Op latere leeftijd ontdekte ze de rock ’n roll van The Stones, Led Zeppelin en luisterde ze nergens anders meer naar.

Aldus geschiedde dat ze uiteindelijk in 2003 haar 1e album opnam, Lonely For A Lifetime maar heeft toen bij weinig een belletje doen rinkelen. Dit gebeurde later toen ze haar live-album Live In NY uitbracht in 2007 met daarop een ontketende versie van The Dana Fuchs Band die alles eruit schreeuwde wat haar lief was. Wat een strot maar ook een steengoede band achter haar met Jon Diamond als lead gitarist die werkelijk elk nummer optrok tot een meesterwerk. De vergelijkingen werden door iedere recensent al snel gemaakt, Janis Joplin en Beth Hart. Zeker qua geluid en muziek maar qua fysieke verschijning wint Dana met glans. Ook de geschiedenis klopt, veel seks, drugs en rock-n-roll.

Vorig jaar bracht Dana haar 3e studioalbum, Bliss Avenue, uit en is het weer tijd om te gaan touren. Half Amerika werd doorgetrokken en Europe is nu aan de beurt. Ter gelegenheid van deze tour moet er natuurlijk een en ander worden verkocht dus zodoende deze cd met dvd. Zelf ben ik niet helemaal gecharmeerd van de bijgevoegde dvd, het geluid is zodanig gemixt dat de 2e gitarist Matt Beck, onder meer bekend van Matchbox 20, nauwelijks te horen is. Verwacht ook zeker geen spetterende podium act waarbij Dana rollebollend à la Hart op de grond ligt bij elke gitaarsolo. Nee, deze avond in New York, in de Highline Ballroom, op 14 maart dit jaar opgenomen verloopt rustig. Dana zingt volledig in trance met halfopen ogen en zakt zo nu en dan door de knieën maar meer gebeurd er niet.

De eerste 5 nummers van haar laatste album komen nagenoeg voorbij in dezelfde volgorde waarbij “How Did Things Get This Way” lekker rockt en voor de nodige afwisseling zorgt van blues, rock, honky-tonk, gospel en southern rock zoals het nummer “Long Long Game”. De gospelperiode in haar leven zien we terug in “Sad Salvation” en met “Tell Me I’m Not Drinking” van haar 1e album laat ze ook haar eigen gitaarspel zien. In herinnering aan haar gestorven broer roept ze het publiek op om het leven te omarmen en ervan te genieten met haar nummer “So Hard To Move”. Gelukkig niet al te lang zwijmen, het swingende “Summersong” en het daarop volgende “Set It On Fire” doen herinneringen oproepen van 1e live-album.

Met de juiste cover kan soms een live optreden met veel donder en geweld afgesloten. In 2007 was Dana zoals al eerder beschreven ontketent en volledig los met “Helter Skelter” van The Beatles. Vanavond mag het publiek iets rustiger naar huis met een in mijn ogen saaie vertolking van dezelfde Fab-Four, “Don’t Let Me Down”.

De CD is prima voor in de auto of een gezellig avondje met vrienden maar de dvd zal niet vaak in de speler zitten. Helaas voor dat ene nummer, “Love To Beg” welke niet op de CD voorkomt. Haar concert in Café De Noot , Hoogland, op 7 september dit jaar was beduidend beter en had meer opwinding en diversiteit. Waarschijnlijk weet ze waar haar echte publiek zit, in Nederland!

Binnenkort nog te zien in De Tamboer, Hoogeveen zaterdag 22 november Blues Festival, 23 november Poppodium W2, Den Bosch.

CD
1 Bliss Avenue