Recensie: Dan Stuart – The Unfortunate Demise Of Marlowe Billings

Dan Stuart – The Unfortunate Demise Of Marlowe Billings
Format: CD – Digital / Label: The Cadiz Recording Co
Releasedatum: 20 juli 2018

Ik zou maar flink genieten van dit album want Dan Stuart heeft aangekondigd dat dit zijn allerlaatste album zal zijn. Of dat werkelijk zo is zullen we in de toekomst merken. Dan Stuart is onder de Americana fans bekend als lid van de 80’s band Green On Red en van het duo Danny & Dusty. Dit is zijn vijfde soloalbum en na ‘The Deliverance Of Marlowe Billings’ uit 2012 en ‘Marlowe’s Revenge’ uit 2016, het derde album waarop zijn alter ego Marlowe Billings opduikt.
Dit nieuwe album, dat geproduceerd werd door Danny Amis (Los Straitjackets en Raybeats), hoort bij Dan’s gelijknamige boek. We hebben hier te maken met een zeer sfeervol en persoonlijk album vol met breekbare ballads en rauwe midtempo rock.

Het album opent met de zwevende Americana van March 5, 1961 met een fraai huilende steelgitaar, plechtige cello en Dan’s breekbare zang. Daarna volgt een licht funky soulnummer, A Killer Now, met een desperaat sfeertje, compleet met blazers. De huilende steelgitaar keert in volle pracht terug in het loom stuwende Last Century Blues. Na de prachtige pianoballad Sky Harbor met snerpende gitaar en accordeon keert Dan terug naar het geluid van Green On Red in de felle rocker Here Comes My Boy met sprankelend Byrds-achtig gitaarwerk. De intieme ballad The Day William Holden Died gaat over acteur William Holden, die onder verdachte omstandigheden stierf. Tucson doet door zijn Farfisa orgeltje denken aan het geluid van The Sir Douglas Quintet. Een lome rauwe rocker, In Un Paseo Por El Ayer hangt een spaghettiwestern sfeertje door de twangende gitaar, huilende steelgitaar en de aan paardenhoeven herinnerende percussie. Dan is de verteller in dit verhaal. You Were The Flower is donker dreunend met een hard twangende gitaar en Dan’s breekbare zang. Why I Ever Married You is een intieme akoestische ballad. Gezien de donkere sfeer in dit nummer zal het antwoord op Dan’s vraag ongetwijfeld niet positief zijn. Joke’s On Me rockt krachtig en in dit wrange nummer sneert Dan er lekker op los. De ballad The Disappeared valt vooral op door de super diep twangende gitaar.
Het prijsnummer van dit album is tot op het laatste bewaard. Upon A Father’s Death is een indrukwekkend verhaal over Dan’s innige band met zijn vader.

Het zou dus zomaar zo kunnen zijn dat we hier te maken hebben met Dan’s laatste album. Een zeer indrukwekkend album met een aantal zeer persoonlijke nummers. Dit album zal in vele jaarlijstjes op gaan duiken!

01. March 5, 1961
02. A Killer Now
03. Last Century Blues