Recensie: Dan McKinnon – The Cleaner

Dan McKinnon – The Cleaner
Format: CD – Digital / Label: Alcool Records
Releasedatum: 4 mei 2018

De uit Toronto afkomstige gitarist en zanger Dan McKinnon pakt de blues nou niet bepaald met fluwelen handschoenen aan. Hij brengt de blues met een knalhard, rauw, schuurpapieren geluid. Een soort mix van 70’s bluesrock met de moderne garagebluesklanken van bands als the Black Keys of The White Stripes.
Dan debuteerde in 2013 met het album ‘As Sharp As Possible‘ dat het bij het Blues Underground Network tot debuut van het jaar schopte. Ook won in 2017 ook nog eens de Toronto Blues Society’s Talent Search. Nu is er zijn tweede album met Peter Eratostene op bas en Michael Carbone op drums.

Dit trio gaat gelijk loeihard van start met Storm. Een nummer dat het “oude” bluesrock geluid van Cream met het garageblues geluid van The Black Keys vermengt. Met een funky groovend nummer met een hoog fuzzgehalte als resultaat. Het nummer doet enigszins aan Cream’s versie van “Spoonful” denken. Je hoort de gitaarversterkers op de achtergrond flink zoemen en knarsen. In het hoekig swingende Walk That Aisle worden zowel The White Stripes als Jimi Hendrix als Blue Cheer in één keer omarmt. Een schurende rocker met vervormde zang en vlammend Hendrix-achtig gitaarwerk. 17 Years is een funky blues nummer met een vrij hoog soul gehalte waarin de invloed van Albert King overduidelijk aanwezig is. In dit nummer krijgt Dan’s priemende gitaar alle ruimte. King Baby is een zware boogie. Niet zomaar zwaar maar een soort olifantenboogie waarin het lijkt alsof er drie ZZ Tops tegelijkertijd aan de boogie gegaan zijn. Zelfs een shuffle als Thoughtless klinkt bij Dan stevig mede door het zware gitaar en basgeluid. All Mine is daarna een rauwe garageblues. Vlammend en bonkend in de beste Junior Kimbrough traditie! Er staan ook wat luchtigere nummers op het album zoals het losjes swingende More Than Enough met een ietwat jazzy geluid en de Walter Trout-achtige slowbues Till You Come Around met zijn mooie huilende gitaar. Tot slot gaat Dan er weer gruizig tegenaan in de stomende garageblues WOWOWOW.

Dan McKinnon overtuigt wederom met dit zeer harde en rauwe tweede bluesrock album!

01. Storm
02. Walk That Aisle