Recensie: Dan Doiron – Livin’ Centre Stage

Dan Doiron – Livin’ Centre Stage
Format: CD / Label: Earwig Music
Releasedatum: 16 april 2018

Een album gevuld met lome, luie bluesrock kan het beste als een “degelijk” bluesrock album bestempeld worden. En met die term omschrijf je het vierde album van zanger-gitarist Dan Doiron uit Port Hood, Cape Breton, Canada, het beste. Dan heeft al zo’n 19 jaar ervaring in de blueswereld en probeert met zijn “Blues in Schools’ presentaties ook de jeugd enthousiast te krijgen voor de blues. Een zeer nobel streven! Hij debuteerde in 2011 met het komisch getitelde album ‘Even My Guitar Is In Love With You’.
Nu is het dus de beurt aan album nummer vier. Een album met een zeer ontspannen geluid waarin Dan’s gitaarwerk prima floreert.

Zoals in de opener, The Next Lifetime Around, dat opent met “Superstition”-achtig toetsenwerk en daarna even funky blijft door rocken. Je kan het ritme van dit nummer zeer zeker New Orleans funk noemen en je wordt daarin bevestigd als er ook nog eens een Meters-achtige orgelsolo voorbijkomt. Cheap Trick is meer van het lome soort funky bluesrock met een Jeff Healey-achtig geluid. It Is What It Is gaat direct van start met een J.J. Cale-achtig loom ritme. Dan beschikt weliswaar niet over ëén van de krachtigste stemmen maar zijn luie stemgeluid past wonderwel in dit luie nummer. Ridin’ The Rods is de single van het album en is een vrolijk huppelende shuffle met een ontspannen geluid en doorspekt met de priemende riffs uit Dan’s gitaar.
In de lui groovende bluesrocker Mon Chien Est Mort wordt een aflopende (of reeds afgelopen) liefde o.a. vergeleken met een overleden hond (!). De soepel swingende shuffle Can’t Leave Me Like This wordt gedragen door de stuwende ritmesectie en ingenieuze gitaarlicks. Rocky And Adrian is een zeer lome, haast tropische, shuffle die richting Chris Rea gaat.
Livin’ Center Stage is een pittig bluesrock nummer met funky bas, swingend pianowerk en fraai huilend gitaarwerk.
Dan sluit dit zeer degelijke bluesrock album af met de John Cougar-achtige akoestische ballad The Letter.

Een album zonder echte hoogtepunten maar zeer zeker een album van een constante, lekkere kwaliteit.