Cris Jacobs – Color Where You Are
Format: CD – LP – Digital /
Label: Blue Rose Music
Releasedatum: 12 april 2019

Tekst: Jurgen Bakker

Het leven van Cris Jacobs is sterk veranderd. Hij heeft een druk tourschema, een groeiende fanbase, en als hij thuis komt wachten daar zijn vrouw en eerstgeboren kind op hem. In deze nieuwe levensfase moet Jacobs dus anders te werk gaan. Zijn nieuwe album moest geschreven worden tussen alle drukte door. Het resultaat is vastgelegd op ‘Color Where You Are’.

Wanneer het leven verandert en drukker wordt moet je gaan genieten van de kleine dagelijkse momenten, het leven in het nu. Dat is dan ook de strekking van de groovy opener van het album, Painted Roads. Verder maakt dit nummer duidelijk dat het een keurig gemixt album is. Dat kan ook bijna niet anders als je Ryan Freeland tot je beschikking hebt. Als engineer en mixer heeft hij al meerdere Grammy’s op zijn naam staan voor albums van onder andere Ray Lamontagne en Bonnie Raitt. Ook op ‘Color Where You Are’ zijn de instrumenten goed in de mix gebalanceerd waardoor het een aangename luisterervaring is.

De nummers zelf maken het de luisteraar nog aangenamer. Een positieve sfeer overheerst op het album. Het is een feel-good plaat. De meeste teksten bevatten, of zijn op zoek naar, een zeker optimisme en de muziek onderstreept dat. De arrangementen zijn soms vrolijk, soms ingetogen, maar ze laten je nooit somber of gespannen voelen. Het luistert allemaal lekker weg. In plaats van veel muzikaal technische trucjes, zijn het fijn gelaagde nummers waarbij elk instrument een bijdrage levert aan het geheel.
Jacobs weet ook genoeg variatie op het album te brengen. De soul invloeden van Painted Roads worden opgevolgd door de rockklanken van Under The Big Top. Natuurlijk mag hier ook de slidegitaar niet ontbreken. De slidegitaar duikt onder andere ook weer op tijdens Rooster Coop, een country nummer dat is ondergedompeld in een funk sausje. Daarnaast zijn er ook een aantal nummers die geheel trouw blijven aan het folk en Americana genre, zoals Buffalo Girl en het gevoelige Ghosts Of Evangeline.
‘Color Where You Are’ komt in de buurt van een soort mix tussen The Eagles en John Mayer. Nummers als Painted Roads en Holler And Hum bevatten mooie harmonieën, terwijl We’ll Act Like Strangers de soulvolle blues sound van Mayer nadert. Zeker geen slechte combinatie, en de drie kwartier die het album vult vliegt voorbij.

Hoewel Jacobs’ leven een transitie heeft doorgaan, staan op ‘Color Where You Are’ harmonie, rust en optimisme centraal. Dit is een warme, vriendelijke feel-good plaat waarop Jacobs genoeg kanten van zichzelf en zijn muziek laat zien. Het nodigt de luisteraar uit om in zijn of haar drukke leven even een stap terug te doen en te genieten van het moment. “Color Where You Are’ brengt je naar het nu.

01. Painted Roads
02. Under The Big Top
03. Buffalo Girl