Recensie: Courtney Krause – Tie Your Tongue, Bite Your Lip

Courtney Krause –  Tie Your Tongue, Bite Your Lip
Releasedatum: 8 september 2018

In de afdeling Americana komen we dit keer terecht in de sector “intieme sfeervolle folk”. Gebracht door de relatief nieuwe singer-songwriter Courtney Krause uit Des Moines, Iowa. Het eerste wat bij beluistering van dit album opvalt is haar stem. Die houdt namelijk het midden tussen Melanie en Katie Melua. Een vrij schelle stem met een snik.
En nu we het toch over Katie Melua hebben, de stijl van Courtney zit grofweg ergens tussen Katie Melua, Sheryl Crow en 10.000 Maniacs in. Sfeervolle, ingetogen en bij vlagen breekbare folk (pop).

Meteen al te horen in het openingsnummer Tongue Tied. Een folkballad met countryinvloeden. Voorzien van mooi huilend gitaar -en vioolwerk. Een mooie binnenkomer! Through The Window is daarna een langzaam deinend folknummer, met een zwevend atmosferisch intro, sfeervol huilende gitaar, zachte saxofoon en harmony vocals van Diana Weishaar. In de ballad Note For The Door komen we soulinvloeden tegen plus zacht bluesy gitaarwerk. Een loom deinend nummer met trillende emotionele zang.
Better Run is een voortschuifelende broeierige folkballad met prachtig huilende viool en twanggitaar. Ook de shuffle North heeft een lome sfeer met sprankelende akoestische gitaar en stemmige viool. In Whiskey Weather zit een zeer lome funkgroove. Als daar dan nog een bluesy snijdende slidegitaar voorbijkomt is er al gauw sprake van een prachtig nummer. De akoestische ballad In Mind is daarna weer zeer breekbaar en intiem met wederom een huilende slidegitaar.
Flood Of Thoughts opent met gitaarriffs, die mij gelijk aan “The Passenger” van Iggy Pop deden denken. Voor de rest houden de vergelijkingen het Iggy nummer op want er is hier weer sprake van een warm folkpopnummer met een priemende gitaarsolo. Het geluid van dit nummer is wel krachtiger dan in de rest van de nummers op dit album. Dat krachtige geluid blijft nog even hangen in Stand It, dat met zijn rauw snijdende gitaarriffs aan het geluid van REM doet denken.
Het album wordt afgesloten met de zeer sfeervolle ballad Doorway, in de beste Katie Melua traditie.

Liefhebbers van bovengenoemde artiesten kunnen gewoon niet om dit album van Courtney Krause heen. Een verplichte aanschaf voor de fans van sfeervolle folky pop.

01. Tongue Tied