Cory Luetjen And The Traveling Blues Band – Break Ups & Breakdowns
Releasedatum: 19 april 2019

Cory Luetjen And The Traveling Blues Band is een band uit Piedmont, North Carolina, rond zanger en gitarist Cory Luetjen, die verder bestaat uit Jonathan Link (saxofoon), Deon McNeill (drums), Scotty Marvill (bas) en Earl Austin (toetsen).
Het is voor mij de eerste kennismaking met deze band en ik moet eerlijk zeggen, dat ik nog niet helemaal overtuigd ben door dit album. Daarvoor is het bluesgehalte, zeker gezien de bandnaam, toch wat aan de magere kant.

Er staat een aantal nummers op het album, die wél overtuigend klinken zoals de funky blues Crazy About A Saxophone. Een soepel groovend nummer met, uiteraard, de saxofoon, die door dit nummer heen fiests maar ook met vlammend gitaarwerk van Cory.
Left Me With The Blues is een broeierig swingende shuffle met bijtend gitaarwerk en ook Way You Move is een shuffle, van het krachtige soort met pompende blazers. Het absolute hoogtepunt is Whiskey Drinking Woman. Een slowblues waarin Cory eindelijk alle ruimte pakt voor zijn hard gillende gitaar. De saxofoon is net iets te nadrukkelijk aanwezig in dit negen minuten lange nummer.
Cory is dus duidelijk een gitarist met een lekker hard en rauw geluid, die dat jammer genoeg op de rest van het album maar sporadisch laat horen. Zo staat zijn rauwe spel behoorlijk in contrast met de geopolijste AOR klanken in Cruise. Dit nummer zal het ongetwijfeld goed doen in de Amerikaanse AOR lijsten. Ook Hurt All Over Again gaat de AOR kant op met af en toe een licht Southern rock geluid.
Cory’s bluesy gierende gitaar zorgt voor de nodige opwinding in het licht funky I Thought I Knew The Blues. Do It For Me is een rhythm & bluesnummer maar dan wel in de stijl van een Huey Lewis & The News, dus ontdaan van de meeste rauwe randjes. Same Old Blues is een soort fusionblues nummer waarin de rauwe gitaar van Cory de strijd aan moet gaan met gepolijste soulklanken en de voortdurende aanwezige saxofoon. Wat in het intro van Suitcase een lekkere rocker belooft te worden blijkt dus al vrij snel een voorspelbare rocker te zijn, die te keurig klinkt. Op het felle gitaarwerk na dan!
My Baby Just Loves To Shag heeft natuurlijk een hilarische titel maar blijkt dus een “Achy Breaky Heart”-achtige line dancer te zijn. Gelukkig doet Cory nog flink zijn best om via een spetterende gitaarsolo dit nummer van zijn oubollige karakter te bevrijden.

Cory Luetjens is, zo te horen, een gitarist, die behoorlijk hard kan scheuren op zijn gitaar. Jammer genoeg doet hij dit op zijn album veel te weinig waardoor dit album zich (nog) niet onderscheidt van andere bluesreleases. Als hij op een volgend album eens harder durft te rocken en de gepolijste klanken wat meer achterwege laat zie ik nog wel een prima bluesrock album in het verschiet.

01. My Baby Just Loves To Shag
02. Crazy About A Saxophone
03. Cruise