Copper Viper – Cut It Down, Count The Rings
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Under The Bower Records
Releasedatum: 5 april 2019

Het geluid van Simon & Garfunkel blijkt nog steeds een flinke inspiratiebron te zijn voor flink wat artiesten van nu. Denk alleen maar eens aan onze eigen Tangerine. En dit geldt ook voor het Britse folkduo Copper Viper uit Londen. Een duo, dat bestaat uit Robin Joel Sangster (zang, gitaar) en Duncan Menzies (zang, fiddle en mandoline). De zang van dit duo bevat overduidelijke Simon & Garfunkel trekjes. Dus hebben we te maken met loepzuivere samenzang. Die is dan verpakt in een muzikaal decor waarin Britse folk(rock) uit het verleden en bluegrass regelmatig opduiken.

Hun debuutalbum werd geproduceerd door Ryan Hadlock (o.a. bekend van zijn werk met The Lumineers en Brandi Carlite) en opent met Bad Desires, waarin een sprankelende mix van bluegrass en country te horen is. De vrolijke, frisse mandoline speelt een belangrijke rol in dit nummer. De samenzang van het duo doet zowel aan Simon & Garfunkel denken als aan de Britse folkpop van Magna Carta. Dat geluid van Magna Carta, en Amazing Blondell, is ook aanwezig in All In One, een folky nummer waar de mandoline doorheen dartelt. Amber Light is een zacht deinend intiem folknummer waarin de focus ligt op de kristalheldere samenzang.
Heel even doet het intro van Fly denken aan de Belgische formatie Vaya Con Dios maar al snel ontwikkelt het nummer zich tot een stuwend folky nummer met zacht pompende contrabas. Met zowel Under The Bower als Shadows hebben we daarna te maken met intieme folknummers. Unseen is een a capella uitgevoerd nummer met een melodie die verdacht veel op die van “Amazing Grace” lijkt. De begeleiding in dit nummer bestaat slechts uit het geluid van tsjirpende krekels.
Hee Haw!!! Onder aanvoering van de vrolijke fiddle word je uitgenodigd tot een Barn Dance in het stuwende bluegrass nummer Hung Up Alone. Copper Viper is op zijn best in de breekbare melancholieke nummers als Howl en Doors.
Slow Down sluit het album af. Een luchtig deinend nummer met een heerlijk sprankelende mandoline.

Met dit album heb je een perfect “onthaastingsalbum” te pakken. Als je vroeger al fan was van de Britse folkrock en het geluid van Simon & Garfunkel, of als je tegenwoordig fan bent van Tangerine, zit je met dit album gebeiteld!

01. Bad Desires
02. All In One
03. Amber Light