Coen Wolters – Illumination

Coen Wolters – Illumination
Label: Crying Tone Records, release 20 januari 2014
Cosmox.nl, BluesCD’s online bestellen

Tekst: Andre Wittebroek

Mijn eerste kennismaking met de Coen Wolters Band was in 2005 bij een optreden van hen in muziekcafe De Koperen Pomp in mijn woonplaats Winterswijk. Na een prima optreden kocht ik de toen net uitgebrachte CD Broken Glass en dat bleek een erg goede CD te zijn, met als hoogtepunt het schitterende Ain’t No Way. In 2007 volgde zijn tweede CD As The Crow Flies en daarna werd het rustiger rond hem. In het interview legt hij uit waarom.

Nu eindelijk in 2014 volgt CD nummer 3 met de titel Illumination en om maar direct met de deur in huis te vallen: een topper! Het is het wachten waard geweest. Op deze CD klinkt alles rijper, meer doordacht en m.b.t. de teksten erg open, gevoelig en eerlijk. Vooral Coen’s stem klinkt voller en volwassener, minder dun dan op Broken Glass, de zanglessen betalen zich uit. Het lijkt een erg persoonlijk album geworden te zijn. Er staan in totaal 11 songs op waarvan Complicated tweemaal , in de gewone versie en als laatste nummer van de CD in een extended versie.

Wat maakt deze CD anders dan vele CD’s? Het zijn de heerlijke grooves doorspekt met bluesy , funky en rocky riffs die je niet loslaten en in je hoofd blijven zitten. Net als bij bijvoorbeeld ZZ Top, het geheel is belangrijker dan het deel m.a.w. het gaat om de song en niet om lange gitaarsolo’s e.d .De gitaar staat in dienst van het lied, net al de zang. Het wordt, als het dan lukt, een ijzersterk geheel en dat is hier absoluut het geval.

Het album opent met het stevige Time Of Day met meteen die heerlijke groove gebeiteld in funk blues. Het op single uitgebrachte Complicated gaat meer de rockkant op met weer een heerlijk ritme Into The Light begint met een rustig intro waarna Coen’s stem mooi invalt en de stem en gitaar samensmelten in een lied vol emotie met knallend gitaarwerk als bekroning. You, me and your Monkey is een echte funky blues en swingt van begint tot eind. Home is een slowblues, met een orgeltje op de achtergrond en met meerstemmige zang: rustig en ingetogen en dit wordt gevolgd door het weer stevige Yellow Eyes, waarin het rockige domineert.

In Shake My Tree staat de zang op de voorgrond en de gitaar gaat in het midden los. In I’m Gone komt de groove weer helemaal terug en funkt het weer met heerlijk funktioneel gitaarspel. Brand New Day heeft die typische Coen Wolters riff die ook op zijn CD Broken Glass zo duidelijk te horen is. Een vervormde stem geeft het een apart tintje. Verrassend. Devil’s Train rockt en grooved zalig weg. Dan als laatste nummer de extended versie van Complicated  en net als de eerste: gewoon geweldig!

Conclusie: Coen Wolters heeft met deze CD een knap visitekaartje afgegeven. Het was het wachten waard omdat de CD een mooie en goede mix van stijlen heeft, er goed geschreven songs op staan en het zo heerlijk weg grooved. Een aanrader!

1 Time of Day 4:06
2 Complicated 3:26
3 Into the Light 6:50